Prussian G 5.4 gőzmozdony

A Prussian G 5.4 gőzmozdony a 19. század végén jelentős szerepet játszott a német vasúti közlekedés fejlődésében, megbízható teljesítményével és innovatív technológiáival korszakalkotónak bizonyult.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 5.4 gőzmozdonyt a németországi Porosz Államvasút számára fejlesztették ki 1901-ben. A korai 20. században a vasúti áruszállítás iránti növekvő igény kielégítésére tervezték, különösen a nehéz teherforgalom számára. A G 5.4 modell a G 5 mozdonycsalád részét képezte, amelyet a teher- és személyszállítás számára is adaptáltak.

A mozdonyt a Schichau-Werke és a Henschel & Sohn gyártotta 1901-től kezdve. A G 5.4 fejlesztése az 1890-es évek végén kezdődött a korábbi G 5.3 sorozat továbbfejlesztéseként, hogy növelt teljesítményt és hatékonyságot biztosítson.

Összesen körülbelül 1300 darab G 5.4 mozdony épült, és elsősorban a német államvasútnál álltak szolgálatban, de egyes példányok exportra is kerültek, például Törökországba.

Technikai jellemzők

A Prussian G 5.4 gőzmozdony egy kéthengeres, gőzhajtású mozdony volt. Tengelyelrendezése 1’C volt, ami azt jelentette, hogy egy előfutó és három hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, ami a korabeli teherszállító vonatok számára jelentős sebességnek számított.

  • Hossz: körülbelül 18,2 méter
  • Vízkapacitás: 23 m³
  • Szénkapacitás: 6 tonna
  • Tengelytávolság: 4,2 méter

A mozdonyok ragasztott kazánnyomással működtek, ami biztosította a szükséges teljesítményt a nehezebb teherszállítási feladatokhoz. Kiegészítő berendezésekkel ellátva, mint például sötétítő árnyékolók és kézi fékrendszerek, amelyek biztosították a biztonságos működést.

Szolgálati történelem

A Prussian G 5.4 mozdonyok főként Németországban szolgáltak a 20. század első felében. Elsősorban teherszállító vonatok élére állították őket, de szükség esetén személyszállításra is használták. A mozdonyok kiemelkedő teljesítménnyel szolgáltak, és megbízhatóságuk miatt sokáig a vasúti áruszállítás gerincét képezték.

A mozdonyok a második világháború után fokozatosan kezdtek eltűnni a forgalomból, mivel modernebb dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket. Az utolsó példányokat az 1960-as években selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian G 5.4 mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn megőrzött állapotban. A legtöbb darabot a szolgálati évek végeztével szétbontották vagy eladták, így ma már csak modellek és fényképek formájában láthatóak.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 5.4 mozdony modellek különböző méretarányokban elérhetők a modellvasút-rajongók körében. Ezek a modellek rendszerint részletes kidolgozással büszkélkedhetnek, és a történetüket jól ismerő gyűjtők körében népszerűek.

A mozdonyok nem tettek szert széleskörű filmes vagy irodalmi ismertségre, azonban a vasúttörténészek és rajongók körében gyakran emlegetik őket a német vasúti történelem fontos részeként.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1901
Tengelyelrendezés 1’C
Maximális sebesség 65 km/h
Vízkapacitás 23 m³
Szénkapacitás 6 tonna
Hossz 18,2 méter

Hivatkozások

Prussian G 5.4 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google