Történeti háttér és gyártás
A Prussian G 5.4 gőzmozdonyt a németországi Porosz Államvasút számára fejlesztették ki 1901-ben. A korai 20. században a vasúti áruszállítás iránti növekvő igény kielégítésére tervezték, különösen a nehéz teherforgalom számára. A G 5.4 modell a G 5 mozdonycsalád részét képezte, amelyet a teher- és személyszállítás számára is adaptáltak.
A mozdonyt a Schichau-Werke és a Henschel & Sohn gyártotta 1901-től kezdve. A G 5.4 fejlesztése az 1890-es évek végén kezdődött a korábbi G 5.3 sorozat továbbfejlesztéseként, hogy növelt teljesítményt és hatékonyságot biztosítson.
Összesen körülbelül 1300 darab G 5.4 mozdony épült, és elsősorban a német államvasútnál álltak szolgálatban, de egyes példányok exportra is kerültek, például Törökországba.
Technikai jellemzők
A Prussian G 5.4 gőzmozdony egy kéthengeres, gőzhajtású mozdony volt. Tengelyelrendezése 1’C volt, ami azt jelentette, hogy egy előfutó és három hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, ami a korabeli teherszállító vonatok számára jelentős sebességnek számított.
- Hossz: körülbelül 18,2 méter
- Vízkapacitás: 23 m³
- Szénkapacitás: 6 tonna
- Tengelytávolság: 4,2 méter
A mozdonyok ragasztott kazánnyomással működtek, ami biztosította a szükséges teljesítményt a nehezebb teherszállítási feladatokhoz. Kiegészítő berendezésekkel ellátva, mint például sötétítő árnyékolók és kézi fékrendszerek, amelyek biztosították a biztonságos működést.
Szolgálati történelem
A Prussian G 5.4 mozdonyok főként Németországban szolgáltak a 20. század első felében. Elsősorban teherszállító vonatok élére állították őket, de szükség esetén személyszállításra is használták. A mozdonyok kiemelkedő teljesítménnyel szolgáltak, és megbízhatóságuk miatt sokáig a vasúti áruszállítás gerincét képezték.
A mozdonyok a második világháború után fokozatosan kezdtek eltűnni a forgalomból, mivel modernebb dízel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket. Az utolsó példányokat az 1960-as években selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Prussian G 5.4 mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn megőrzött állapotban. A legtöbb darabot a szolgálati évek végeztével szétbontották vagy eladták, így ma már csak modellek és fényképek formájában láthatóak.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian G 5.4 mozdony modellek különböző méretarányokban elérhetők a modellvasút-rajongók körében. Ezek a modellek rendszerint részletes kidolgozással büszkélkedhetnek, és a történetüket jól ismerő gyűjtők körében népszerűek.
A mozdonyok nem tettek szert széleskörű filmes vagy irodalmi ismertségre, azonban a vasúttörténészek és rajongók körében gyakran emlegetik őket a német vasúti történelem fontos részeként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1901 |
Tengelyelrendezés | 1’C |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Vízkapacitás | 23 m³ |
Szénkapacitás | 6 tonna |
Hossz | 18,2 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google