Prussian G 7.3 gőzmozdony

A Prussian G 7.3 gőzmozdony a német ipar egyik csúcsteljesítménye volt az 1890-es években, erős és megbízható szerkezetének köszönhetően jelentős szerepet játszott a teherszállítás fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 7.3 gőzmozdony 1893-ban készült a német államvasutak számára. A 19. század végén az ipari forradalom és a vasúti közlekedés rohamos fejlődése szükségessé tette új, erőteljesebb és hatékonyabb mozdonyok kifejlesztését. A G 7.3-at elsősorban teherforgalomra tervezték, hogy megfeleljen a növekvő áruszállítási igényeknek. A mozdonyokat a prágai Royal-Prussian Railway of State gyártotta, amelyek számos német vasúttársaság flottájába kerültek be. A gyártás több éven át folytatódott, és ezek a mozdonyok fontos szerepet töltöttek be a német vasúti áruszállításban.

Technikai jellemzők

A Prussian G 7.3 gőzmozdony számos technikai jellemzővel bír, amelyek különlegessé tették a korabeli mozdonyok sorában. A hajtásrendszere gőzüzemű volt, amely lehetővé tette nagyobb terhek mozgatását. A mozdony 0-8-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengelye volt, és nem rendelkezett sem elülső, sem hátsó vezető tengellyel. Ez az elrendezés stabilitást és nagyobb vontatási erőt biztosított.

  • Teljesítmény: A mozdony kifejezetten teherek szállítására lett optimalizálva.
  • Maximális sebesség: Körülbelül 45 km/h
  • Hossz: 16,1 méter
  • Magasság: Körülbelül 4,5 méter
  • Tengelytáv: 4,4 méter

Szolgálati történelem

A Prussian G 7.3 mozdonyok főként Németországban szolgáltak, és jelentős szerepet játszottak a teherforgalomban. Az első világháború idején és azt követően több példány más országokba is került, például Lengyelországba és Franciaországba, ahol szintén alkalmazták őket teherfuvarozáshoz. A második világháború során a mozdonyok egy részét hadi célokra használták, majd a háború után sok példányt leselejteztek vagy átalakítottak. A G 7.3 mozdonyok hosszú évtizedekig szolgálták a vasúti áruszállítást, mielőtt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a Prussian G 7.3 mozdonyok közül nagyon kevés maradt fenn az utókor számára. Néhány példány modernizálás vagy átalakítás során vesztette el eredeti formáját, míg mások teljesen megsemmisültek. Jelenleg nem ismert, hogy működőképes vagy kiállított formában maradtak volna meg. A történelmi jelentőségük miatt azonban a vasúti múzeumok és vasúttörténeti társaságok érdeklődése fennmaradt irántuk, és a rajongók gyakran keresik a dokumentációkat és fényképeket róluk.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 7.3 gőzmozdonyok bár nem rendelkeztek olyan kulturális hatással, mint néhány ikonikusabb társaik, mégis fontos részei a gőzmozdonyok történetének. Modellvasúti körökben népszerűségnek örvendenek, és különféle méretarányos verzióik is megjelentek a piacon. A vasútmodellezés rajongói számára a G 7.3 egy ikonikus és kihívást jelentő darab, amely a német ipari múltat idézi fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Maximális sebesség 45 km/h
Hossz 16,1 méter
Magasság 4,5 méter
Tengelytáv 4,4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_G_7.3

Képek

Források: Wikipédia, Google