Prussian P 10 gőzmozdony

A Prussian P 10 gőzmozdony a 20. század elején forradalmasította a német vasúti közlekedést, hatékonyabbá és gyorsabbá téve a személyszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian P 10 gőzmozdony a Prussian államvasutak számára készült az 1920-as évek elején, kifejezetten az utasszállító vonatok hatékonyabb kiszolgálására. A gőzmozdonyok igénye a növekvő vasúti közlekedési igények miatt merült fel, különösen a dombos, hegyes területeken, ahol nagyobb teljesítményre volt szükség. A P 10 modellt a Linke-Hofmann-Werke és Borsig gyárak készítették Németországban. A gyártás 1922-ben kezdődött, és az 1920-as évek végéig tartott. A Berlin-vezetés alatt álló porosz államvasutak voltak a fő megrendelők.

Technikai jellemzők

A Prussian P 10 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet specifikusan a nehéz utasszállító vonatok húzására terveztek. Az 1’E tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely lehetővé tette a sima futást a kanyarokban és a meredek emelkedőkön. A mozdony teljesítménye rendkívül figyelemre méltó volt, így képes volt a maximális sebesség eléréséhez szükséges erőt biztosítani a vonatoknak. Bár pontos sebesség- és teljesítményadatokat nehéz találni, a P 10-eket ismertebb nevén a nehéz utasszállító vonatok vezetőinek adták a porosz vasúthálózaton. A gőzkazán modern kialakítása biztosította a redundáns hatékonyságot, míg a fékrendszer megbízhatósága a biztonságot növelte.

Szolgálati történelem

A Prussian P 10 mozdonyokat a németországi porosz államvasutak használták, különösen azokra a vonalakra, ahol nagy kihívást jelentettek a földrajzi adottságok. Ezek a mozdonyok jelentős hozzájárulást tettek a vasúti közlekedés megbízhatóságához a két világháború közötti időszakban. A szolgálati életüket az 1960-as években zárták le, amikor a modernebb dízel- és villamos mozdonyok átvették a szerepüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian P 10 gőzmozdonyokból sajnos kevés példány maradt fenn. Bár egyes források szerint egyes darabok megőrzésre kerültek múzeumok számára, pontos helyszínekről és számokról nem áll rendelkezésre részletes információ.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian P 10 nemcsak a vasúti rajongók körében volt népszerű, de számos modellvasút gyűjtő érdeklődését is felkeltette. A mozdonyról készült modellek különféle méretarányokban készültek, és gyakran részei vasúttörténeti diorámáknak. A mozdony becenevét – bár nem minden forrás erősíti meg – a „Hegyek Királya” volt, amely a terepen nyújtott teljesítményét tükrözi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_P_10

Képek

Források: Wikipédia, Google