Történeti háttér és gyártás
A Prussian P 4.1 gőzmozdony a 19. század végén, az ipari forradalom csúcspontján született meg, amikor a vasút jelentős szerepet játszott a közlekedési és gazdasági életben. A P 4.1-es típust 1891-ben kezdték gyártani a Porosz Államvasút számára. A mozdony tervezésének célja a meglévő vasúti hálózat hatékonyságának növelése és a személyszállítás gyorsabbá és megbízhatóbbá tétele volt. A gyártó vállalat a Berliner Maschinenbau volt, amely akkoriban jelentős szerepet töltött be a vasúti járművek gyártásában. A mozdonyok többnyire Németország területén üzemeltek, a Porosz Államvasút megrendelésére készültek, így az exportálás nem volt jellemző.
Technikai jellemzők
A Prussian P 4.1 gőzmozdony egy egyszerű, de hatékony hajtásrendszerrel rendelkezett. A hajtását gőz biztosította, amelyet szén elégetésével állítottak elő. A mozdony tengelyelrendezése 4-4-0 volt, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengelye volt. Ez a kialakítás megfelelő sebességet és stabilitást biztosított a mozdony számára. Az átlagos maximális sebesség, amelyet elérhetett, körülbelül 90 km/h volt. A hosszúsága megközelítőleg 15 méter volt, ami lehetővé tette a zökkenőmentes közlekedést a különböző vasútvonalakon.
Szolgálati történelem
A Prussian P 4.1 mozdonyokat elsősorban Németország területén használták, különösen a Porosz Államvasút hálózatán belül. Ezek a mozdonyok elsősorban a személyszállító vonatok vontatására szolgáltak, és kiválóan teljesítettek elővárosi és távolsági vonalakon is. A mozdonyok szolgálati ideje alatt többször is átalakították őket a technológiai fejlődésnek megfelelően. Az évtizedek során azonban a gőzmozdonyok jelentősége csökkent, így az 1920-as évek végére több példányt kivontak, majd lecseréltek modernebb dízel és elektromos mozdonyokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a Prussian P 4.1 gőzmozdony megmaradt volna múzeumokban vagy magángyűjteményekben. A típust leginkább a történelemkönyvek és a régi vasúti archívumok őrzik meg az utókor számára.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian P 4.1 mozdony a gőzmozdonyok romantikájának egyik jelképe lett, amit számos vasútmodellező szívesen épít a kollekciójába. Az ilyen modellek gyakran megjelennek különböző méretarányokban, mint a H0 vagy N méretarány, amelyeket előszeretettel gyártanak európai modellvasúti gyártók. A mozdony a vasútbarátok és a történészek számára is jelentőséggel bír mint a vasúttörténelem egyik ikonikus darabja.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1891 |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google