Prussian P 6 gőzmozdony

A Prussian P 6 gőzmozdony a 20. század elején az egyik legmegbízhatóbb személyszállító mozdonyként vált ismertté Németország vasútvonalain.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian P 6 gőzmozdony a német Királyi Porosz Államvasút számára készült, hogy kielégítse az utazás iránti növekvő igényeket a 20. század elején. Az első példány 1902-ben készült el, az eredeti tervek alapján a költséghatékony, de megbízható közlekedés céljából. A gyártást a Hanomag, Vulcan és más német vállalatok végezték, és a mozdonyokat kifejezetten olyan vonalakra tervezték, ahol a könnyű, gyors személyszállítás volt a cél.

Az összesen legyártott példányok száma elérte a 275 darabot, amelyek közül sok a Porosz Államvasút szolgálatába állt. Az exportvásárlók közé tartozott más német állami vasúttársaságok is.

Technikai jellemzők

A Prussian P 6 egy 2-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet szén tüzelésű kazán hajtott. Teljesítménye körülbelül 780 lóerő volt, maximális sebessége pedig elérte a 90 km/h-t. A mozdony hossza megközelítőleg 17 méter volt, a tömege pedig 72 tonna körül mozgott.

  • Hajtómű: Két hengeres, kompaund rendszerű.
  • Fékrendszer: Légfékrendszerrel felszerelt.
  • Tengelyelrendezés: 2-6-0

A Prussian P 6 mozdonyok egyszerű, de robusztus kialakításúak voltak, ami hozzájárult a hosszú élettartamhoz és a megbízhatósághoz.

Szolgálati történelem

A Prussian P 6 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, ahol kisebb vonalakon, elővárosi és rövidebb távolságú személyvonatok vontatására szolgáltak. A mozdonyok szerepe a második világháború után kezdett csökkenni, amikor újabb és hatékonyabb típusok álltak szolgálatba. Az utolsó példányokat az 1960-as években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian P 6 mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Németországban, különböző vasúti múzeumokban találhatók meg ezek a történelmi gépek, és egyes darabokat nosztalgiavonatok során is használnak a mai napig.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian P 6 mozdonyok kora egyik ikonikus gépei voltak, jelentős kulturális hatást gyakoroltak az európai vasúti közlekedés fejlődésére. Modellvasúti kiadások formájában is népszerűek, több gyártó készítette el a méretarányos mását az évek során. Ezek a modellek sokszor gyűjtők és modellezők kedvelt darabjai közé tartoznak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1902
Tengelyelrendezés 2-6-0
Teljesítmény 780 lóerő
Maximális sebesség 90 km/h
Hossz 17 méter
Tömeg 72 tonna

Hivatkozások

Prussian P 6 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google