Történeti háttér és gyártás
A Prussian P 8 gőzmozdony a 20. század elején, 1908-ban került kifejlesztésre Németországban, hogy kielégítse a német államvasutak, a Königlich Preußische Staatseisenbahnen igényeit. A mozdonyokat eredetileg személyszállító vonatok számára tervezték, melyek gyors és megbízható szolgáltatást biztosítottak. A P 8 egyik legfőbb célja az volt, hogy felváltsa a korábbi, kevésbé hatékony modelleket.
A P 8-at a berlini székhelyű Schwartzkopff (Berliner Maschinenbau AG) vállalat tervezte, amely a kor egyik vezető gőzmozdony-gyártója volt. A gyártás 1908-tól 1928-ig tartott, és ezen időszak alatt több mint 3800 darab készült belőle, ami jelentős számnak számít a korabeli gőzmozdonyok között. A P 8-at nemcsak Németországban, hanem több más európai országban is használták, beleértve Franciaországot, Lengyelországot és az Osztrák-Magyar Monarchiát.
Technikai jellemzők
A Prussian P 8 gőzmozdony egy klasszikus kétcélú gőzmozdony volt, amelyet 2-3 tengelyelrendezéssel terveztek. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a kazán teljesítménye körülbelül 1185 lóerőre tehető. Az P 8 maximális sebessége meghaladta a 100 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 2-3
- Maximális sebesség: 110 km/h
- Hosszúság: Kb. 19,8 méter
- Szolgálati tömeg: Kb. 75 tonna
- Fékrendszer: Egyéni kézi és levegőfékek
Szolgálati történelem
A Prussian P 8 széles körben használt mozdony volt számos európai ország vasúthálózatában. Németországban a mozdonyok hosszú ideig, egészen az 1970-es évekig szolgálatban maradtak. Igazi igáslóként működtek, nemcsak személy-, hanem időnként teherforgalomban is. A P 8 nagyfokú megbízhatósága és egyszerű kezelhetősége miatt közkedvelt volt a vasúti dolgozók körében is.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban több Prussian P 8 mozdonyt is megőriztek, melyek Európa különböző múzeumaiban tekinthetők meg. Németországban például a Dresdeni Közlekedési Múzeumban található egy eredeti P 8, amely nosztalgiautakon is részt vesz. Ezek a mozdonyok nemcsak emlékeztetnek a vasúttörténeti múlt gazdagságára, hanem kulturális örökségünket is gazdagítják.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian P 8 a modellezők körében is népszerű lett, több gyártó is készítette az élethű modellváltozatát különböző méretarányokban. Ezek a modellek híven tükrözik a mozdonyok jellegzetes vonásait és technikai részleteit. A P 8 hatása a vasútkultúrában is jelentős, hiszen a mozdony megjelenése számos irodalmi és filmes alkotásban is szerepel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Maximális sebesség: | 110 km/h |
Tengelyelrendezés: | 2-3 |
Teljesítmény: | 1185 lóerő |
Hosszúság: | Kb. 19,8 méter |
Szolgálati tömeg: | Kb. 75 tonna |
Hivatkozások
További információ a Prussian P 8 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google