Prussian P 8 gőzmozdony

A Prussian P 8 gőzmozdony a 20. század elején vált népszerűvé, és hosszú időn keresztül kulcsszerepet játszott a német vasúti közlekedés hatékony működésében.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian P 8 gőzmozdony a 20. század elején, 1908-ban került kifejlesztésre Németországban, hogy kielégítse a német államvasutak, a Königlich Preußische Staatseisenbahnen igényeit. A mozdonyokat eredetileg személyszállító vonatok számára tervezték, melyek gyors és megbízható szolgáltatást biztosítottak. A P 8 egyik legfőbb célja az volt, hogy felváltsa a korábbi, kevésbé hatékony modelleket.

A P 8-at a berlini székhelyű Schwartzkopff (Berliner Maschinenbau AG) vállalat tervezte, amely a kor egyik vezető gőzmozdony-gyártója volt. A gyártás 1908-tól 1928-ig tartott, és ezen időszak alatt több mint 3800 darab készült belőle, ami jelentős számnak számít a korabeli gőzmozdonyok között. A P 8-at nemcsak Németországban, hanem több más európai országban is használták, beleértve Franciaországot, Lengyelországot és az Osztrák-Magyar Monarchiát.

Technikai jellemzők

A Prussian P 8 gőzmozdony egy klasszikus kétcélú gőzmozdony volt, amelyet 2-3 tengelyelrendezéssel terveztek. A mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a kazán teljesítménye körülbelül 1185 lóerőre tehető. Az P 8 maximális sebessége meghaladta a 100 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-3
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Hosszúság: Kb. 19,8 méter
  • Szolgálati tömeg: Kb. 75 tonna
  • Fékrendszer: Egyéni kézi és levegőfékek

Szolgálati történelem

A Prussian P 8 széles körben használt mozdony volt számos európai ország vasúthálózatában. Németországban a mozdonyok hosszú ideig, egészen az 1970-es évekig szolgálatban maradtak. Igazi igáslóként működtek, nemcsak személy-, hanem időnként teherforgalomban is. A P 8 nagyfokú megbízhatósága és egyszerű kezelhetősége miatt közkedvelt volt a vasúti dolgozók körében is.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban több Prussian P 8 mozdonyt is megőriztek, melyek Európa különböző múzeumaiban tekinthetők meg. Németországban például a Dresdeni Közlekedési Múzeumban található egy eredeti P 8, amely nosztalgiautakon is részt vesz. Ezek a mozdonyok nemcsak emlékeztetnek a vasúttörténeti múlt gazdagságára, hanem kulturális örökségünket is gazdagítják.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian P 8 a modellezők körében is népszerű lett, több gyártó is készítette az élethű modellváltozatát különböző méretarányokban. Ezek a modellek híven tükrözik a mozdonyok jellegzetes vonásait és technikai részleteit. A P 8 hatása a vasútkultúrában is jelentős, hiszen a mozdony megjelenése számos irodalmi és filmes alkotásban is szerepel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség: 110 km/h
Tengelyelrendezés: 2-3
Teljesítmény: 1185 lóerő
Hosszúság: Kb. 19,8 méter
Szolgálati tömeg: Kb. 75 tonna

Hivatkozások

További információ a Prussian P 8 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google