Történeti háttér és gyártás
A Queensland B13 Baldwin class gőzmozdony az 1900-as évek elején készült, pontosabban 1908-ban, a Baldwin Locomotive Works által. A mozdonyokat az ausztráliai Queensland vasúthálózat igényeinek kielégítésére tervezték, kifejezetten a helyi szállítási szükségletek kielégítésére. A Baldwin Locomotive Works, mely jól ismert volt gőzmozdonyai minőségéről és megbízhatóságáról, ezekkel a mozdonyokkal is jelentős eredményeket ért el. A gyártás összesen öt példányban történt, amelyeket a Queensland Government Railways államvasút rendelt meg. Ezek a mozdonyok a szűk nyomtávú pályákra készültek, amelyek az adott régióban jellemzőek voltak.
Technikai jellemzők
A Queensland B13 Baldwin class gőzmozdony hajtását gőz biztosította, amely a kor technológiai színvonalának megfelelően volt fejlesztve. Ezek a mozdonyok a 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy vezető és hat hajtott tengelye volt, tengelykapcsoló nélkül. A mozdonyok maximális sebessége és más részletes műszaki adatok nem elérhetők a rendelkezésre álló forrásokból, de a kor többi gőzmozdonyához hasonlóan ezek is jelentős vontatási kapacitással bírtak. Az utasok szállítására közvetlenül a mozdony nem volt alkalmas, mivel elsődleges funkciója a szerelvények húzása volt.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat a Queensland Government Railways hálózatában használták, ahol a régió közlekedési és logisztikai feladatait látták el. Szerepük különösen fontos volt a nehéz terepen történő áruszállítás során. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóan teljesítettek, egészen a gőzmozdonyok korszakának hanyatlásáig, amikor már modernebb, dízel- és elektromos hajtású mozdonyok váltották fel őket. A pontos kivonási időszak nem érhető el, de feltételezhetően a közlekedési technológia gyors fejlődésével egy időben, a gőzmozdonyok általános kivonásával került sor a szolgálatuk befejezésére.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Queensland B13 Baldwin class gőzmozdony esetében nem található információ arról, hogy bármelyik példány megmaradt volna a múzeumokban, vagy részt venne nosztalgiautazásokon. Ez gyakran előfordul a történelmi jelentőségű járművekkel, amikor azokat a használatuk végeztével selejtezik vagy szétszerelik.
Érdekességek és kulturális hatás
A Queensland B13 Baldwin class mozdonyhoz kapcsolódóan nem találhatók kifejezett kulturális vagy köznyelvi hatások, becenevek, vagy széleskörű rajongói kultúrára utaló jelek. Az ilyen típusú mozdonyok azonban hozzájárultak a régió közlekedési fejlődéséhez, és részét képezik annak a fontos történelmi időszaknak, amelyben a gőzmozdonyok meghatározó szerepet játszottak a vasúti közlekedésben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Queensland B13 Baldwin class locomotive
Képek
Források: Wikipédia, Google