Történeti háttér és gyártás
A Queensland C17 osztályú gőzmozdonyok az ausztráliai Queensland Railways számára készültek. A típust 1920-ban kezdték gyártani, válaszul az államvasúti hálózat egyre növekvő szállítási igényeire. A gépeket több gyártó, köztük az Ipswich Railway Workshops, Walkers Limited és Evans, Anderson, Phelan & Co készítette. A C17 mozdonyok gyártása 1920-tól 1953-ig tartott, és összesen 227 ilyen típusú mozdony készült.
Technikai jellemzők
A C17 osztály gőzmozdonyai 4-8-0 tengelyelrendezésűek. Ez a kialakítás kiválóan alkalmazkodott a kanyargós és meredek lejtőkkel tarkított ausztrál terephez. A mozdonyok két hengerrel készültek, és körülbelül 19 000 font nyomóerőt tudtak kifejteni. A maximális sebességük elérte a 100 km/h-t, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A gőzkazán nyomása 160 psi volt, amely a szükséges hajtóerőt biztosította a gépek számára.
Szolgálati történelem
A C17 osztályú mozdonyokat elsősorban személy- és teherszállításra használták Queenslandben. Rugalmasságukat és megbízhatóságukat a zord ausztrál körülmények között is bizonyították, így széles körben elismerték és kedvelték a vasutas közösségben. A mozdonyokat az 1960-as évek végéig használták, amikor a dízelmozdonyok fokozatosan átvették a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos C17 mozdony maradt meg napjainkig, és több közülük múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként látható. Például a The Workshops Rail Museum Ipswichben és a Queensland Rail Heritage Collection is őriz ilyen gőzmozdonyokat. Ezek a történelmi gépek időnként nosztalgiajáratokra is elindulnak, lehetőséget adva a közönségnek, hogy megismerhessék a múlt vasúti közlekedését.
Érdekességek és kulturális hatás
A Queensland C17 osztályú mozdonyok a helyi vasúti történelem ikonikus darabjai. Népszerűségük miatt több modellgyártó is készített róluk méretarányos változatokat a modellezők körében. A mozdonyok becenevükön, „Brown Bombers”-ként (Barnák Bombázók) is ismertek, ami színükre és teljesítményükre utal. Továbbá, ezek a mozdonyok számos vasúti rendezvényen és kiállításon is szerepelnek, így hozzájárulva a vasúti történelem iránti érdeklődés és szeretet fenntartásához.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-8-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gőzkazán nyomása | 160 psi |
Hivatkozások
Queensland C17 class locomotive on Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google