Történeti háttér és gyártás
A Queensland PB15 osztályú gőzmozdonyok az 1890-es évek végén jelentek meg, hogy kielégítsék az egyre növekvő igényt a Queensland-i vasúti hálózat fejlesztésére. Az első példány 1899-ben készült el. A mozdonyokat a Queensland Government Railways megrendelésére tervezték, a Balmain Engineering Company által gyártották. A teljes gyártási időszak során 233 darab készült belőlük.
- Év: 1899-től kezdve
- Gyártó: Balmain Engineering Company
- Összesen gyártott példány: 233
Technikai jellemzők
A PB15 osztályú mozdonyok gőzüzeműek voltak, és a 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez olyan elrendezés, ahol négy vezető kerék, hat hajtókerék és nincsenek futókerekek. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, ami akkoriban megfelelőnek számított a személy- és teherszállítási feladatokhoz. Gőzerővel működtek, hagyományos szénfűtésű kazánnal.
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
- Maximális sebesség: 80 km/h
- Meghajtás: Gőz
Szolgálati történelem
A PB15 osztályú mozdonyok főként személyszállítási és kisebb teherszállítási feladatok ellátására szolgáltak Queensland területén. Nagyon megbízhatónak bizonyultak, és évtizedeken át szolgáltak. A mozdonyokat az 1960-as évekig használták, amikor a dízelmozdonyok térnyerése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Queensland PB15 osztályú mozdonyok közül néhány szerencsésen megmaradt, és múzeumokban, valamint nosztalgiavonatokban is részt vesznek. Így például néhány példányt a The Workshops Rail Museum mutat be Queenslandben, ahol a látogatók megismerhetik ezeknek a történelmi gépeknek az örökségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A PB15 osztályú gőzmozdonyok az ausztrál vasúti történelem ikonikus részévé váltak. A mozdonyokat sok modellvasúti gyártó is lemásolta, hogy az otthoni vasútmodellekkel rendelkezők is élvezhessék a részletgazdag történelmi utazást. A mozdonyok egyszerűsége és megbízhatósága vonzotta a vasútrajongók figyelmét, akik gyakran becenevekkel illették őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |