Történeti háttér és gyártás
A Queensland Railways 1300 class dízelmozdonyok az 1960-as évek közepén jelentek meg az ausztrál vasút számára. Az 1967-es év jelentős volt a mozdonyok gyártása szempontjából, mivel ekkor kezdődött meg a sorozatgyártásuk. A Clyde Engineering, egy neves ausztrál vállalat, amelynek székhelye Granville-ben (Új-Dél-Wales), a Commonwealth Engineering (Comeng) alvállalkozójaként vett részt a mozdonyok összeszerelésében.
Ezeket a mozdonyokat elsősorban a Queensland Railways megrendelésére készítették, hogy korszerűsítsék a vasúthálózatuk járműparkját, és hatékonyabb dízelmozdonyokat biztosítsanak a teherszállítás számára. A sorozatból összesen 17 darab készült, és az új mozdonyokra mutatkozó igényt Ausztrália növekvő ipara támasztotta alá.
Technikai jellemzők
A Queensland Railways 1300 class mozdonyok fejlett technikai tulajdonságokkal rendelkeztek a maguk idejében. Dízel meghajtásúak voltak, ami nagy hatékonyságot biztosított számukra. A mozdonyok egy C-C tengelyelrendezést kaptak, amely hat tengelyt jelent, különleges hajtási rendszert biztosítva.
– Teljesítmény: Körülbelül 1,118 kW (1,500 lóerő)
– Maximális sebesség: 80 km/óra
– Hossz: 18,54 méter
– Magasság: 3,94 méter
– Tengelytáv: Alapvető mérték: 12,19 méter
A mozdonyok rendelkeztek légfékrendszerrel és voltak felszerelve a kor követelményeinek megfelelő vezérlési technológiákkal is. Bár az utasok szállítására nem voltak tervezve, a teherszállításban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak.
Szolgálati történelem
Az 1300 class mozdonyok szolgálati idejük alatt főként tehervonatok vontatására használták Queensland területén. Az ásványkincseket és egyéb ipari árukat szállító vonatok számára ideálisak voltak. A mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról váltak ismertté, így hosszú ideig képesek voltak üzemelni anélkül, hogy jelentős karbantartást igényeltek volna.
Az idő előrehaladtával azonban a technológiai fejlődés és a gazdasági változások szükségessé tették a járműpark modernizálását. Az 1990-es évek végére ezek a mozdonyok fokozatosan kivonásra kerültek, mivel újabb és korszerűbb modellek váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár nem minden Queensland Railways 1300 class mozdony maradt fenn az utánuk következő korszakban, néhány példány szerencsésen megmenekült a selejtezéstől. Közülük néhányat múzeumokban helyeztek el, ahol a vasúti történelem iránt érdeklődők megtekinthetik őket. Sajnos nem minden mozdony érte meg a megőrzést, de a fennmaradt példányok fontos szerepet játszanak az ausztrál vasúti örökség bemutatásában.
Érdekességek és kulturális hatás
A Queensland Railways 1300 class mozdonyai az ausztrál vasúttörténet egy jelentős korszakát képviselik. Bár nem váltak filmszereplővé vagy popkulturális ikonná, a vasútrajongók körében mégis népszerűek. A modellvasút-gyűjtők számára készült méretarányos modellek révén tovább élnek a vasúti kultúrában. Az ilyen modellek gyakran készültek a mozdonyok részletes másolataként, amelyeket a hobbi gyűjtők és a vasúttörténet kedvelői nagyra értékelnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
A Queensland Railways 1300 class Wikipédia oldala
Képek
Források: Wikipédia, Google