Queensland Railways 1502 class dízelmozdony

A Queensland Railways 1502 class dízelmozdonyok az 1960-as években jelentek meg, és azóta megbízhatóságukkal és teljesítményükkel elnyerték a vasútrajongók és a szakemberek elismerését.

Történeti háttér és gyártás

A Queensland Railways 1502 class dízelmozdonyokat az 1960-as évek közepén fejlesztették ki az ausztráliai Queensland Railway számára. A gyártást a Clyde Engineering vállalat végezte, Granville-ben, Új-Dél-Walesben. A 1502 osztályú gépeket 1967-ben állították forgalomba, hogy megfeleljenek a növekvő vasúti forgalom igényeinek Queenslandben. A fejlesztés célja az volt, hogy modernebb és hatékonyabb dízelmozdonyokkal váltsák fel a régebbi típusú gőzmozdonyokat. Összesen 17 darabot gyártottak belőlük.

Technikai jellemzők

A 1502 osztályú mozdonyok dízel-elektromos meghajtásúak, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor egy generátort hajt, amely elektromos áramot termel, és ez hajtja meg a mozdony kerekeit. A mozdonyok teljesítménye 1 118 kW (hozzávetőlegesen 1500 lóerő), és maximális sebességük körülbelül 80 km/h. A tengelyelrendezésük Co-Co, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengelyt tartalmaz. A mozdonyok hosszúsága körülbelül 18 méter.

Szolgálati történelem

A Queensland Railways 1502 class mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták Queensland különböző vasútvonalain. Az élettartamuk alatt megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak. A mozdonyokat az 1990-es évek végén fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel modernebb típusok vették át a helyüket. Kivonásuk után néhány példányt selejteztek, másokat pedig tartalék alkatrészként használtak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik Queensland Railways 1502 class mozdony múzeumban lenne kiállítva vagy megőrizték volna nosztalgia célokra. Ezen mozdonyok legtöbbjét elbontották vagy tartalékalkatrészként használták fel.

Érdekességek és kulturális hatás

A Queensland Railways 1502 class mozdonyok nem voltak különösebben híresek vagy hírhedtek, ami miatt mai napig kevésbé ismertek a vasúti rajongók körében. Modellvasúti piacra sem kerültek jelentősebb számban, és kulturális hatásuk is korlátozott maradt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év: 1967
Teljesítmény: 1 118 kW
Maximális sebesség: 80 km/h
Tengelyelrendezés: Co-Co
Hosszúság: 18 m

Hivatkozások

Queensland Railways 1502 class a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google