Renfe Class 276 elektromos mozdony

A Renfe Class 276 elektromos mozdony a spanyol vasúttörténet fontos szereplőjévé vált, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával hozzájárulva az ország vasútfejlesztéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Renfe Class 276 elektromos mozdony, amelyet spanyolul leginkább „Locomotora Eléctrica 276” néven ismernek, az 1950-es évek közepén kelt életre. A mozdonyt a spanyol államvasutak, a Renfe, rendelte meg annak érdekében, hogy korszerűsítsék a vasúti hálózatot, és növeljék a szállítási kapacitást. A 276-os sorozat gyártását 1956-ban kezdték el, és ez a fejlesztés a spanyol ipar technológiai fejlődésének jelentős mérföldköve volt.

A mozdonyokat eredetileg a spanyol CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) gyártotta. A gyártás során fontos szerepet játszott a nemzetközi együttműködés, hiszen a brit Metro-Vickers is közreműködött a tervezésben. Az elsődleges cél az volt, hogy a különböző spanyol régiók közötti áruszállítást hatékonyabbá tegyék, illetve támogassák a növekvő személyszállítási igényeket.

Technikai jellemzők

A Renfe Class 276 villamos mozdonyok 3000 V-os egyenáramú villamos hajtással rendelkeznek. Az elektromos hajtásrendszer lehetővé tette, hogy ezek a mozdonyok nagyobb hatékonysággal működjenek a korábbi dízel- és gőzmozdonyokhoz képest. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami hat hajtott tengelyt jelent, így biztosítva a nagy vonóerőt és a stabil működést nehéz terhelés mellett is.

További műszaki jellemzők:

Teljesítmény: 3060 kW
Maximális sebesség: 110 km/h
Hossz: 20,2 méter
Tömeg: 126 tonna

A mozdonyok tervezésekor különös figyelmet fordítottak a megbízhatóságra és a könnyű karbantarthatóságra.

Szolgálati történelem

A Renfe Class 276 mozdonyokat elsősorban Spanyolországban használta a Renfe. Az 1960-as években pedig a spanyol vasútvonalak villamosításának elősegítésére, valamint a teherszállítási kapacitás növelésére alkalmazták őket. A mozdonyok vegyes üzemekben, személy- és teherszállítási feladatok ellátásában egyaránt részt vettek.

A 276-os sorozatot a spanyol vasúttársaság az 1980-as évekig használta, amikor is a modernizáció és a korszerűbb technológiák alkalmazása miatt fokozatosan kivonásra kerültek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Renfe Class 276 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek, és ma már múzeumi kiállítások alkotóelemeként szolgálnak Spanyolországban. Az egyik ilyen történelmi jelentőségű mozdony megtekinthető a Baszkföldi Vasúti Múzeumban, amely San Sebastián közelében található.

Érdekességek és kulturális hatás

A Renfe Class 276 mozdonyok nem csak a spanyol vasúti történelem ikonikus részei, hanem a modellvasút-rajongók körében is népszerűek. Számos modellvasút-gyártó kínálatában megtalálhatóak, különböző méretarányokban, így a rajongók otthon is megidézhetik a spanyol vasút aranykorát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3060 kW
Maximális sebesség 110 km/h
Hossz 20,2 méter
Tömeg 126 tonna
Tengelyelrendezés Co’Co’

Hivatkozások

A mozdonyról további információk elérhetők az alábbi linkre kattintva: Renfe Class 276 – Wikipédia