Renfe Class 319 (early versions) dízelmozdony

A Renfe Class 319 (early versions) dízelmozdony a spanyol vasút történetében jelentős szereplő volt, kiváló teljesítményével és megbízhatóságával segítette elő a közlekedés fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

A Renfe Class 319 korai változatai Spanyolországban készültek az 1960-as évek közepén. A mozdonyok gyártását az American Locomotive Company (ALCO) végezte a spanyol vállalat, a La Maquinista Terrestre y Marítima (MTM) közreműködésével. Az első példányok 1965-ben kerültek ki a gyártósorról. Az igény a dízelmozdonyok fejlesztésére a spanyol vasúti hálózat korszerűsítése miatt merült fel, ahol a gőzmozdonyokat megbízhatóbb és erősebb dízelmodellekkel kívánták felváltani. A Renfe, Spanyolország állami vasúttársasága lett a fő megrendelő, és a mozdonyok kizárólag belföldi felhasználásra készültek. Összesen 103 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A Renfe Class 319 mozdonyok dízelmeghajtásúak, amelyeket hézagmentes közlekedésre terveztek. Dízelmotorjuk teljesítménye elérte a 1940 lóerőt (1450 kW), amely alkalmas volt mind személyszállító, mind tehervonatok vontatására. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán három-három hajtott tengely található. A maximális sebességük 120 km/h volt, amely elegendő volt a spanyol vasúti igények kielégítésére. A vonatok általában 19 méter hosszúak és körülbelül 4 méter magasak voltak.

Szolgálati történelem

A Renfe Class 319 mozdonyok elsősorban Spanyolországban közlekedtek, mind a személy-, mind a tehervonatok szolgálatában. A 1960-as évek közepétől az 1990-es évek elejéig voltak aktív szolgálatban. Különböző fejlesztéseken és modernizációkon mentek keresztül, hogy megfeleljenek az egyre változó vasúti követelményeknek. Bár néhány mozdonyt kivontak a forgalomból az 1980-as években, sok példány egészen a 2000-es évek elejéig üzemelt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A történelem során néhány Renfe Class 319 mozdonyt megőriztek, és mára múzeumi darabokká váltak. Ezek közül néhány ma is megtekinthető spanyol vasúti múzeumokban. Bár működőképes állapotban már nem vesznek részt nosztalgiavonatokban, a múzeumok fontos részei a spanyol ipari örökség megőrzésének.

Érdekességek és kulturális hatás

A Renfe Class 319 mozdonyok közismertek voltak megbízhatóságukról és hatékonyságukról. Nemcsak a spanyol vasúti hálózat modernizációjának egyik szimbóluma voltak, hanem a vasúttörténet rajongói között is különös népszerűségre tettek szert. Modellvasúti verzióik is megjelentek, melyek elérhetőek voltak a vasútmodellezők számára. Filmekben vagy könyvekben ritkán jelentek meg, de beceneveiket, mint például a „Fehér Szellem”, a rajongók körében ismerik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1965
Teljesítmény 1940 lóerő
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 120 km/h
Hossz 19 méter
Magasság 4 méter

Hivatkozások

Részletes információ a Renfe Class 319 mozdonyokról)