Rhaetian Railway G 4/5 gőzmozdony

A Rhaetian Railway G 4/5 gőzmozdony a svájci hegyvonulatokon szelte a síneket, egyesítve a lenyűgöző mérnöki precizitást és a festői tájak nyugalmát.

Történeti háttér és gyártás

A Rhaetian Railway G 4/5 gőzmozdonyokat 1904-ben kezdték el gyártani, hogy kielégítsenek egy speciális igényt a Svájci Rhaetian Railway (RhB) hálózatán. E mozdonyok célja a hegyvidéki vonalak hatékony kiszolgálása volt. A mozdonyokat a svájci SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) gyártotta, amely az akkori idők egyik vezető vasúti járműgyártója volt. Az SLM Winterthur városában működött, és a G 4/5 sorozatból összesen 16 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

A G 4/5 gőzmozdonyok jellegzetessége a 4-5 tengelyes kialakítás, ami a svájci hegyvidéki vasúti pályákhoz igazodott. Ezek a mozdonyok gőzmeghajtással működtek, és kiemelkedően teljesítettek a meredek lejtőkön is. A maximális sebességük körülbelül 55 km/h volt. A mozdonyok hossza körülbelül 11 méter volt, a gőzkazán nagy teljesítményű, amely a hegyi feladatok ellátására lett kialakítva.

Szolgálati történelem

A G 4/5 gőzmozdonyokat elsősorban a svájci Rhaetian Railway vonalain használták, ahol képesek voltak nagy teljesítmény elérésére a meredek alpesi pályákon is. Ezek a mozdonyok kiválóan megfeleltek a személy- és teherszállítási feladatoknak is. A szolgálatban eltöltött évek után a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, amikor újabb technológiájú dízel- és elektromos mozdonyok váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Szerencsére néhány G 4/5 mozdony fennmaradt halhatatlanná téve ezzel a vasúti történelem egy kis részletét. Ebből a sorozatból több példány is szerepel múzeumok kiállításában, ahol a látogatók megcsodálhatják a századelő vasúti technológiáját.

Érdekességek és kulturális hatás

A G 4/5 mozdonyok népszerűek a vasúti modellezők körében, több méretarányos modell is készült ezekről. A mozdonyok egyedi formatervezése és jelentősége a svájci vasúti történelemben hozzájárulnak ahhoz, hogy a vasútbarátok körében kedvelt témává váljanak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1904
Gyártó SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik)
Maximális sebesség 55 km/h
Tengelyelrendezés 4-5

Hivatkozások

Rhaetian Railway G 4/5 információ

Képek

Források: Wikipédia, Google