Rhaetian Railway Ge 2/4 elektromos mozdony

A Rhaetian Railway Ge 2/4 elektromos mozdony a svájci vasúttörténet egyik ikonikus darabja, amely kiválóan ötvözte a korai 20. századi technológiai újításokat és a hegyvidéki vasúti közlekedés kihívásait.

Történeti háttér és gyártás

A Rhaetian Railway Ge 2/4 elektromos mozdony a svájci Rhaetian Railway (RhB) vasúttársaság számára készült 1912-ben. A mozdonyok gyártását a Swiss Locomotive and Machine Works (SLM) végezte, míg az elektromos berendezéseket a Brown, Boveri & Cie (BBC) biztosította. Ekkoriban a vasúttársaságok egyre inkább a villamosítás felé fordultak, keresve a hatékonyabb és környezetbarátabb vontatási módokat. A Ge 2/4 mozdonyokból összesen 12 darab készült, kifejezetten az alpin régiók hegyi vonalain történő üzemeltetésre. A Rhaetian Railway volt az egyetlen megrendelője ennek a típusnak, amely kifejezetten a svájci hegyi viszonyokhoz készült.

Technikai jellemzők

A Ge 2/4 mozdonyok villanymotoros hajtásúak, amely a kor technológiai színvonalának egyik csúcsteljesítményének számított. A tengelyelrendezésük B’1′, amely azt jelenti, hogy két hajtott tengellyel és egy nem hajtott futótengellyel rendelkeznek. A mozdony maximális teljesítménye körülbelül 330 kW volt, ami a hegyi vonalakon történő üzemeltetéshez elegendő erőt biztosított. A maximális sebessége 45 km/h volt, amely megfelelő volt a szűk és meredek hegyi pályákon, ahol a biztonság előbbre való volt a sebességnél. A mozdony hossza 9,8 méter, ami kompakt kialakítást eredményezett az alagútbarátság és a kanyargós pályák miatt.

Szolgálati történelem

A Ge 2/4 mozdonyok főként a Rhaetian Railway vonalain szolgáltak, amelyek a svájci Alpok látványos tájai között haladnak. E mozdonyok a személy- és teherforgalomban egyaránt részt vettek, de inkább az utóbbi dominált. A mozdonyok megbízhatósága és az elektromos üzemeltetés gazdaságossága miatt népszerűek voltak. Az 1950-es évekre azonban a technológiai fejlődés új típusú mozdonyok megjelenésével járt, így a Ge 2/4 mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A megőrzött példányok közül több is múzeumi keretek között található meg. Ezek a nosztalgiamozdonyok részt vesznek időszakos történelmi vonatok üzemeltetésében, bemutatva a korai 20. századi vasúttechnológiát. Az egyik ilyen megőrzött mozdony Svájcban a Bündner Heimatmuseum gyűjteményében található, amely a helyi vasúttörténet gazdag emlékeit őrzi.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Ge 2/4 mozdonyok nem váltak köznyelvi ikonná, rajongói körökben ismertté váltak mint a svájci vasúttörténet fontos képviselői. Modellvasúti gyártók is készítettek róla méretarányos másolatokat, amelyek a gyűjtők körében népszerűek. Az ilyen típusú mozdonyok azonban leginkább a vasútbarátok és a történészek tudatában élnek tovább, akik nagyra értékelik a kor műszaki újításait.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Rhaetian_Railway_Ge_2/4

Képek

Források: Wikipédia, Google