Rhodesia Railways 15th class gőzmozdony

A Rhodesia Railways 15th class gőzmozdony a 20. század közepén kiemelkedő szerepet játszott az afrikai kontinens vasúti hálózatának fejlesztésében, példát mutatva az innovatív gépészet és mérnöki megoldások tekintetében.

Történeti háttér és gyártás

A Rhodesia Railways 15th class gőzmozdonyokat a brit Beyer, Peacock & Company gyártotta 1940-ben. A gőzmozdonyok a Dél-Afrika közlekedési hálózatának fejlesztésére készültek, hogy hatékonyan kielégítsék a tehervonatok iránti növekvő igényeket. A gyártás célja a Zimbabwe területén akkor működő Rhodesia Railways (ma Zimbwabwe National Railways) flottájának bővítése volt, hogy gyorsabb és hatékonyabb szállítást biztosítson. A 15th class mozdonyok összesen 74 darabos példányszámban készültek.

Technikai jellemzők

A 15th class gőzmozdonyok a 4-6-4+4-6-4 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt tükrözi, hogy a mozdony kettős futóművel volt felszerelve. A hagyományos gőzmeghajtással működött, amely abban az időben a világ vasútjain elterjedt technológia volt. A mozdonyoknak kiemelkedő teljesítményük volt, amely lehetővé tette a nehéz tehervonatok vontatását is akár meredek emelkedőkön keresztül.

  • Tengelyelrendezés: 4-6-4+4-6-4
  • Meghajtás: Gőz
  • Maximális sebesség: körülbelül 112 km/h

Szolgálati történelem

A Rhodesia Railways 15th class gőzmozdonyokat főként tehervonatok vontatására használták, ám emellett néha vegyes szolgálatban is részt vettek, személy- és teherszállítási feladatokat is ellátva. Ezek a mozdonyok az afrikai kontinens belső részein közlekedtek, és a nehéz terepviszonyok ellenére is megbízhatóan működtek. Az 1980-as évek végére, a modern dízel- és elektromos mozdonyok térnyerésével a 15th class mozdonyokat fokozatosan kivonták a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 15th class gőzmozdonyok egy része a vasúttörténelem iránti tiszteletből megőrzésre került. Néhány példány múzeumokban található, ahol a látogatók megcsodálhatják az 1940-es évek technológiai vívmányait. Zimbabwe különböző vasúti múzeumaiban megtekinthetők, mint például a Bulawayo Vasúti Múzeumban.

Érdekességek és kulturális hatás

A Rhodesia Railways 15th class mozdonyok becenéven „Garratt” ismerték, ami a Beyer, Peacock & Company által gyártott és Herbert William Garratt által tervezett mozdonyok összefoglaló neve. Modelltörténetük során ezek a mozdonyok számos vasúti modellező figyelmét felkeltették, és különböző méretarányos változatokban is elérhetők lettek. A vasútbarát közösségek és múzeumok világszerte foglalkoznak a Rhodesia Railways történetével, így a 15th class mozdonyoknak jelentős kulturális hatása van.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-6-4+4-6-4
Maximális sebesség 112 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Rhodesia_Railways_15th_class

Képek

Források: Wikipédia, Google