Történeti háttér és gyártás
A Rhodesia Railways 16A osztályú gőzmozdonyok a brit Beyer, Peacock & Company által készültek az 1950-es években, a megnövelt vasúti igények kielégítésére. Az első példányok 1954-ben gördültek ki a gyárból, és a Rhodesia Railways számára készültek, amely akkoriban Dél-Rodézia (ma Zimbabwe) területén üzemelt.
A 16A osztály a korábbi 16-os osztály továbbfejlesztett változata volt, amelyet azzal a céllal készítettek, hogy nagyobb vonóerőt biztosítson és jobban kezelje a hosszú, nehéz tehervonatokat a zimbabwei táj nehéz körülményei között.
- Gyártó: Beyer, Peacock & Company
- Gyártási év: 1954
- Megrendelő: Rhodesia Railways
Technikai jellemzők
A 16A osztályú gőzmozdonyokat a gőz erejével hajtották, jellemzően szén tüzelőanyaggal működtek. Ezek a mozdonyok 4-8-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy vezető, nyolc hajtó és két szállító tengelyük volt.
- Hajtás: Gőzmeghajtás
- Tengelyelrendezés: 4-8-2
- Maximális sebesség: körülbelül 80 km/h
- Tengelytáv: 20,4 méter
- Üzemanyag: Szén
Szolgálati történelem
A Rhodesia Railways 16A osztályú mozdonyai elsősorban tehervonatok húzására szolgáltak, bár néha személyszállításban is részt vettek. Az 1950-es és 1960-as években a zimbabwei vasúti hálózat fontos részévé váltak, és kitűntek megbízhatóságukkal a nehéz terhelés és a kemény terep ellenére.
Ahogy a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból és a dízelmozdonyok váltak dominánssá, a 16A osztályt is fokozatosan kivonták a forgalomból az 1970-es évek végére.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Noha sok 16A osztályú mozdonyt leselejteztek, néhány példányt sikerült megőrizni. Ezek közül egyesek múzeumokban találhatók, míg mások nosztalgiavonatokban vesznek részt, ahol a közönség megcsodálhatja a gőzmozdonyok varázsát.
Érdekességek és kulturális hatás
- A 16A osztályú mozdonyok gyakran szerepeltek modellvasút-kiállításokon, mint ikonikus afrikai gőzmozdonyok.
- Ezek a mozdonyok részei voltak a köznyelvben a „Beyer-Garratt” mozdonyok családjának, a tervezőjükről elnevezve.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év: | 1954 |
Tengelyelrendezés: | 4-8-2 |
Maximális sebesség: | 80 km/h |
Üzemanyag: | Szén |