Rhodesia Railways 16A class gőzmozdony

A Rhodesia Railways 16A class gőzmozdony az afrikai vasúti történelem meghatározó szereplője volt, amely hatékony teljesítményével és robusztus kialakításával hozzájárult a kontinens ipari fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Rhodesia Railways 16A osztályú gőzmozdonyok a brit Beyer, Peacock & Company által készültek az 1950-es években, a megnövelt vasúti igények kielégítésére. Az első példányok 1954-ben gördültek ki a gyárból, és a Rhodesia Railways számára készültek, amely akkoriban Dél-Rodézia (ma Zimbabwe) területén üzemelt.

A 16A osztály a korábbi 16-os osztály továbbfejlesztett változata volt, amelyet azzal a céllal készítettek, hogy nagyobb vonóerőt biztosítson és jobban kezelje a hosszú, nehéz tehervonatokat a zimbabwei táj nehéz körülményei között.

  • Gyártó: Beyer, Peacock & Company
  • Gyártási év: 1954
  • Megrendelő: Rhodesia Railways

Technikai jellemzők

A 16A osztályú gőzmozdonyokat a gőz erejével hajtották, jellemzően szén tüzelőanyaggal működtek. Ezek a mozdonyok 4-8-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy négy vezető, nyolc hajtó és két szállító tengelyük volt.

  • Hajtás: Gőzmeghajtás
  • Tengelyelrendezés: 4-8-2
  • Maximális sebesség: körülbelül 80 km/h
  • Tengelytáv: 20,4 méter
  • Üzemanyag: Szén

Szolgálati történelem

A Rhodesia Railways 16A osztályú mozdonyai elsősorban tehervonatok húzására szolgáltak, bár néha személyszállításban is részt vettek. Az 1950-es és 1960-as években a zimbabwei vasúti hálózat fontos részévé váltak, és kitűntek megbízhatóságukkal a nehéz terhelés és a kemény terep ellenére.

Ahogy a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból és a dízelmozdonyok váltak dominánssá, a 16A osztályt is fokozatosan kivonták a forgalomból az 1970-es évek végére.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Noha sok 16A osztályú mozdonyt leselejteztek, néhány példányt sikerült megőrizni. Ezek közül egyesek múzeumokban találhatók, míg mások nosztalgiavonatokban vesznek részt, ahol a közönség megcsodálhatja a gőzmozdonyok varázsát.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A 16A osztályú mozdonyok gyakran szerepeltek modellvasút-kiállításokon, mint ikonikus afrikai gőzmozdonyok.
  • Ezek a mozdonyok részei voltak a köznyelvben a „Beyer-Garratt” mozdonyok családjának, a tervezőjükről elnevezve.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év: 1954
Tengelyelrendezés: 4-8-2
Maximális sebesség: 80 km/h
Üzemanyag: Szén

Hivatkozások

Rhodesia Railways 16A class – Wikipedia