Történeti háttér és gyártás
A Rhodesia Railways 20th class gőzmozdonyt az 1950-es években fejlesztették ki, mint a Rhodesia Railways által alkalmazott nagy teljesítményű mozdonyok egyik fontos típusát. Az első példányokat 1954-ben szállították le. Ez a mozdony sorozat a Baldwin Locomotive Works gyárában készült, amely Pittsburgh, Pennsylvania államban található az Egyesült Államokban. A Rhodesia Railways, amely a mai Zimbabwe és Zambia területén működött, az akkor növekvő közlekedési igények kielégítésére rendelte meg a mozdonyokat, összesen 20 darabot.
Technikai jellemzők
A Rhodesia Railways 20th class gőzmozdony nagy teljesítményű konstrukcióval készült, hogy hosszú távú nehéz tehervonatok húzására legyen képes. A mozdony főbb technikai jellemzői:
– Hajtásrendszer: Gőz
– Teljesítmény: Nagy vonóerő kapacitás
– Tengelyelrendezés: 4-8-2 Mountain típusú
– Maximális sebesség: Nem specifikált
– Férőhely: Elsősorban tehervonatokhoz használt
– Futómű: Stabil, nagy terhelhetőségre tervezett
– Fékrendszer: Pneumatikus fékek
Szolgálati történelem
A Rhodesia Railways 20th class mozdonyokat elsősorban Zimbabwe és Zambia vasúthálózataiban használták. Az 1950-es évektől kezdve fontos szerepet játszottak a teherszállításban, hozzájárulva mindkét ország gazdasági fejlődéséhez. Az évek során a mozdonyokat folyamatosan karbantartották és helyenként modernizálták, hogy a lehető legtovább szolgálhassanak. Az 1980-as évekre a mozdonyok kezdtek elavulttá válni, és fokozatosan kivonták őket a forgalomból, helyüket a modernebb dízelmozdonyok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a 20th class mozdonyok nagy része eltűnt az aktív szolgálatból, néhány példány még megmaradt nosztalgikus és múzeumi szereplésre. Különféle vasútbarát szervezetek és múzeumok gondoskodnak egyes példányok megőrzéséről, esetenként működőképes állapotba való helyreállításáról. Ezek a mozdonyok gyakran részt vesznek nosztalgia utakban, ahol a régi idők vasúti élményeit idézhetik fel az érdeklődők.
Érdekességek és kulturális hatás
A Rhodesia Railways 20th class mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúttörténetben, hiszen a zimbabwei és zambiai iparosodás részévé váltak. A mozdonyok ma is népszerűek a vasútmodellezők körében, számos modellvasúti gyártó készítette el méretarányos replikáikat. A mozdonyok becenevet is kaptak rajongóiktól, akik „hegyimentőnek” nevezték el őket a durva terepen való hatékony teljesítményük miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási év | 1954 |
Tengelyelrendezés | 4-8-2 |