Rio Grande 168 gőzmozdony

A Rio Grande 168 gőzmozdony egy lenyűgöző példa a vasúti történelemre, amely megőrizte a 19. századi technika varázsát, és ma is nosztalgiát ébreszt a vasút rajongói körében.

Történeti háttér és gyártás

A Rio Grande 168 gőzmozdonyt 1883-ban gyártotta a Baldwin Locomotive Works, amely az egyik legismertebb amerikai mozdonygyártó cég volt. A mozdonyt a Denver and Rio Grande Western Railroad számára készítették, ami az Egyesült Államok nyugati részén működő magánvasút volt. A mozdony a D&RGW 168-as sorozatába tartozott, és kifejezetten a keskeny nyomtávú vonalak igényeit figyelembe véve tervezték, amelyeket a hegyvidéki terepviszonyok tettek szükségessé.

Technikai jellemzők

A Rio Grande 168 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet kettős futóművel szereltek. Az American „4-6-0” kerék-elrendezési rendszert alkalmazza, ami azt jelenti, hogy elöl négy, a hajtott tengelyen hat kerék található. A mozdony képes nagyobb sebességek elérésére is, ami az utasszállítás számára tették ideálissá. A mozdony fő feladata a személyszállító vonatok vontatása volt.

Szolgálati történelem

A Rio Grande 168 gőzmozdonyt a Denver and Rio Grande Western Railroad szolgálatában állította, ahol főként személyszállító vonatokat vontatott a Colorado és Új-Mexikó hegyvidéki területein. Ezeken a vonalakon a keskeny nyomtávú mozdonyok különösen hasznosak voltak, mivel könnyebben kezelhették a szűk kanyarokat és meredek emelkedőket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Rio Grande 168 megőrzött példányai a mai napig fontos szerepet játszanak a vasúti örökség megőrzésében. Az 168-as mozdonyt felújították, és a Cumbres and Toltec Scenic Railroad részére állították vissza működőképes állapotba. Ez a történelmi vonal a turisták körében is népszerű, és az egyik leghosszabb keskeny nyomtávú vasúti útvonal az Egyesült Államokban.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Rio Grande 168 a XIX. század egyik ikonikus gőzmozdonyává vált az amerikai vasúttörténetben, különösen a hegyvidéki vasutak területén.
  • A mozdony megőrzése és felújítása hozzájárult a keskeny nyomtávú vasutak történetének bemutatásához és a vasúti örökség megőrzéséhez.
  • A modellvasút gyártók időnként kiadták ennek a mozdonytípusnak a méretarányos verzióit, különösen a vasúti modellezés rajongói körében népszerűsítve ezzel a történelmi járművet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Rio_Grande_168

Képek

Források: Wikipédia, Google