Rio Grande 169 gőzmozdony

A Rio Grande 169 gőzmozdony az amerikai síneken robogott a 19. század végén, egyedi tervezése és megbízhatósága révén a korszak meghatározó szereplőjévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A Rio Grande 169 egy klasszikus gőzmozdony, amelyet az 1883-as évben gyártottak. Az ilyen típusú mozdonyokat a D&RG (Denver and Rio Grande Western Railroad) vasúttársaság számára készítették, amely az Egyesült Államokban, főként Colorado és Utah államokban működött. Az 1880-as években számos új mozdony került forgalomba, hogy kiszolgálják a bővülő vasúthálózat igényeit. A Rio Grande 169 a Baldwin Locomotive Works gyártósoráról került ki, amely Philadelphia városában található.

Technikai jellemzők

A Rio Grande 169 egy 4-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, ami azt jelenti, hogy négy futótengellyel és hat hajtótengellyel rendelkezik. A gőzmozdony meghajtását gőz biztosítja, amit egy szénkazán lát el. A mozdony maximális sebessége körülbelül 96 km/h lehetett, bár pontos adatok erről nem állnak rendelkezésre. A gőzmozdony teljesítménye főként a személy- és teherszállításra volt optimalizálva, vastag kerekeinek köszönhetően nagyobb terheléseket is elbírt.

Szolgálati történelem

A Rio Grande 169 a D&RG vasúttársaság kötelékében szolgált és elsősorban a hegyvidéki utakra tervezték, ahol megbízhatósága és teljesítménye különösen hasznosnak bizonyult. A mozdony szolgálatának évei alatt számos tehervonatot és személyszállító járatot látott el. Az időközben végrehajtott technológiai előrelépések következtében a gőzmozdonyt az 1950-es évek végén kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Rio Grande 169 egyike azon kevés gőzmozdonyoknak, amelyeket megőriztek az utókor számára. Jelenleg a Colorado állambeli Alamosa múzeumában található, ahol a látogatók megtekinthetik, és megismerhetik a korai vasúti közlekedés történetét.

Érdekességek és kulturális hatás

A Rio Grande 169 nemcsak a vasúti történelem része, hanem kulturális szempontból is jelentős. Számos vasútmodellező klub és vasúti rajongó figyelmét felkeltette az évek során. A mozdony képe gyakran megjelenik vasúti témájú naptárakon, posztereken, és egyéb gyűjtői tárgyakon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Rio_Grande_169

Képek

Források: Wikipédia, Google