Történeti háttér és gyártás
A Rio Grande 315 gőzmozdonyt 1895-ben gyártották, a Baldwin Locomotive Works műhelyében, Pennsylvania államban. A mozdony az akkori D&RG Railway számára készült, hogy kielégítse a növekvő személy- és áruszállítási igényeket az Egyesült Államok nyugati részén. A 315-ös számú mozdony egyike volt annak a sorozatnak, amelyet kifejezetten a keskeny nyomtávú vasúti vonalak számára terveztek, melyek jellemzőek voltak a hegyvidéki területeken. Összesen 26 ilyen mozdony készült.
Technikai jellemzők
A Rio Grande 315 gőzmozdony egy szén tüzelésű gőzgéppel működött. Tengelyelrendezése 2-8-0 volt, ami azt jelenti, hogy két vezetőtengelye és nyolc hajtótengelye volt. A mozdony maximális sebessége, teljesítménye és méretei nincsenek pontosan megadva a forrásokban, de a típus általános jellemzői alapján közepes teljesítményű mozdonyként jellemezhető.
Szolgálati történelem
A Rio Grande 315 a szolgálata elején főként Colorado és Új-Mexikó állam területén üzemelt, elsősorban áruszállítási szerepkörben, később pedig személyszállításra is használták. 1949-ig üzemelt aktív szolgálatban, majd leállították.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Rio Grande 315 szerencsésen fennmaradt az utókor számára, és ma egy működőképes állapotú példány található Durango és Silverton között, Colorado államban. A mozdonyt többek között nosztalgiavonatokban is használják, melyek a vasúti történelem iránt érdeklődő turistákat vonzzák.
Érdekességek és kulturális hatás
A Rio Grande 315-ös mozdony az évek során számos vasútrajongó szívébe lopta be magát. Gyakran szerepel modellvasutakon, és különböző méretarányos modellként is elérhető. Filmekben és televíziós produkciókban is feltűnt, ami jelentős mértékben növelte ismertségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google