Santa Fe 1010 gőzmozdony

A Santa Fe 1010 gőzmozdony az amerikai vasúttörténelem egyik ikonikus darabja, amely az Atchison, Topeka és Santa Fe vasúti hálózat fejlődéséhez jelentős mértékben hozzájárult a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe 1010 gőzmozdonyt a Baldwin Locomotive Works gyártotta 1901-ben. Ez a mozdony az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (gyakran rövidítve Santa Fe) számára készült, amely az Egyesült Államok egyik jelentős vasúttársasága volt. A 4-6-2 típusú tengelyelrendezéssel rendelkező mozdonyt a hosszú távú személyszállítási igények kielégítésére fejlesztették ki. Összesen 22 darab készült ebből a szériából.

Technikai jellemzők

A Santa Fe 1010 egy gőzüzemű mozdony, amelynek tengelyelrendezése 4-6-2, vagyis négy vezető, hat hajtó és kettő utókerekes tengellyel rendelkezik. Ez a kialakítás ideális volt a gyors és hatékony utasszállítási feladatokhoz. A mozdonyt nagy teljesítményű kazánnal szerelték fel, amely a szükséges gőzt előállította a meghajtáshoz. A maximális sebessége meghaladta a 100 km/h-t, ami korának egyik leggyorsabb vonatává tette.

Szolgálati történelem

A Santa Fe 1010 mozdonyt elsősorban személyszállításra használták az Egyesült Államokban, az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway hálózatán. A mozdony kiváló szolgálatot tett, és a hosszú távú és gyors személyvonatok vontatására használták egészen az 1950-es évekig. Ekkoriban a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a modernebb dízelmozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe 1010 egyetlen ismert megmaradt példánya jelenleg múzeumban található meg működőképes állapotban. Az California State Railroad Museum tulajdonában van, ahol időnként különleges nosztalgiavonatokon is részt vesz, bemutatva a látogatóknak a korabeli gőzmozdony technológiát.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe 1010 nemcsak a vasúttörténet rajongói körében népszerű, de a modellvasúti szcénában is elterjedt. Számos modellgyártó készített méretarányos másolatokat a mozdonyról, ami a vasúti modellezők körében is kedvelt. A gőzmozdonyok romantikája iránti érdeklődés folyamatosan fenntartotta a Santa Fe 1010 körüli érdeklődést.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google