Santa Fe 3751 gőzmozdony

A Santa Fe 3751 gőzmozdony az amerikai vasúti történelem ikonikus darabja, amely hűen tükrözi a korszak mérnöki bravúrjait és a gőzmozdonyok aranykorának jelentőségét.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe 3751 egy 4-8-4-es Northern típusú gőzmozdony, amelyet az American Locomotive Company (ALCO) készített 1927-ben. Az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (AT&SF) számára gyártották, hogy a növekvő személyforgalomra és a hosszú távú utak igényeire reagáljanak. A mozdony a 3751 sorozat első darabja volt, és összesen 14 példány készült belőle. A gyártás helyszíne ALCO Schenectady-i üzeme volt.

Technikai jellemzők

A Santa Fe 3751 egy gőzmeghajtású mozdony, amely a 4-8-4-es tengelyelrendezést használja. Ez azt jelenti, hogy négy vezető, nyolc hajtó és négy futókerékkel rendelkezik. A mozdony maximális sebessége 110 km/h körül volt. A teljes hossza körülbelül 32 méter, a magassága pedig kb. 4,6 méter. A gőzkazán teljesítménye meghaladta a 3750 lóerőt, amely elegendő volt a hosszabb személyvonatok vontatásához is. A mozdonyhoz tartozó szén- és víztartály is jelentős méretű volt, biztosítva a hosszú távú üzemeltetést.

Szolgálati történelem

A Santa Fe 3751 főként hosszú távú személyvonatok vontatására szolgált az AT&SF hálózatán belül. 1927-es üzembe helyezését követően évtizedeken át szolgált, elsősorban a kaliforniai és az arizonai útvonalakon. Az évek során számos modernizációt hajtottak végre rajta, hogy megfeleljen a változó technológiai és üzleti igényeknek. Végül 1953-ban vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok átvették a helyét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe 3751 megőrzött példánya a kaliforniai San Bernardino-ban található. Ezt a mozdonyt 1986-ban restaurálták, és azóta működőképes állapotban tartják. Rendszeresen vesz részt nosztalgiavonatokon, különleges eseményeken, és gyakran látható a kaliforniai múzeumok vagy vasúti rendezvények keretében.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe 3751 nemcsak a vasútbarátok, hanem a modellvasút-rajongók körében is népszerű. Több gyártó készítette el ennek a mozdonytípusnak a méretarányos modelljét. A mozdony filmekben és televíziós műsorokban is szerepelt, egyfajta kulturális ikonként élve tovább. Az 3751 gyakran szerepel vasúti rendezvényeken, ahol a látogatók testközelből is megcsodálhatják működés közben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Santa Fe 3751 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google