Santa Fe 3759 gőzmozdony

A legendás Santa Fe 3759 gőzmozdony Arizona ikonikus jelképe, amely hűen őrizte a múlt ipari örökségét, amikor a vasút a szállítás és a kalandok varázsát hozta el az emberek számára.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe 3759 gőzmozdony része volt annak a sorozatnak, amelyet a Baldwin Locomotive Works készített az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (ATSF) számára. A 3759-es számú mozdony 1928-ban készült el. A mozdonyok tervezésének célja az volt, hogy hatékonyabban lehessen bonyolítani a nehéz teherszállítást, különösen a nyugati államok hegyes, dombos területein. A 3759-es a 4-8-4-es tengelyelrendezésű „Northern” típusú mozdonyok közé tartozott, amelyeket az ATSF nagy mennyiségű teherszállító kapacitásának kiszolgálására használtak.

Technikai jellemzők

A Santa Fe 3759 gőzmozdony a 4-8-4-es tengelyelrendezésre épült, ami azt jelenti, hogy négy vezető, nyolc hajtó és négy futó kerékpárral rendelkezett. A gőzmozdony számára ez az elrendezés különösen előnyös volt, mert nagyobb teljesítményt és stabilitást biztosított. A mozdony meghajtását gőz biztosította, amelyet szén tüzelésével állítottak elő. A maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt, amely a korban jelentősnek számított. A mozdonyok hossza meghaladta a 30 métert, így jelentős helyet foglaltak el a síneken.

Szolgálati történelem

A Santa Fe 3759 gőzmozdony az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway flottájának tagjaként üzemelt. Elsősorban tehervonatok vontatására használták a nyugati államok vasúthálózatán, de számos alkalommal gyorsvonati szolgálatot is teljesített. A mozdony 1953-ig volt aktív szolgálatban, amikor is az ATSF elkezdte kivonni a gőzmozdonyokat a flottájából a dízelmozdonyok bevezetése miatt. A 3759-et végül 1957-ben selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe 3759 gőzmozdonynak szerencsés sorsa volt, mivel megőrizték mint történelmi emléket. Az arizonai Kingman városában található „Locomotive Park”-ban áll kiállítva, ahol a közönség közelről is megcsodálhatja. A mozdony szoborként és emlékként szolgál a vasúti történelem iránt érdeklődők számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe 3759 a vasútbarátok körében nagy népszerűségnek örvend, különösen mivel az egyik utolsó megmaradt példánya a híres Northern sorozatnak. A mozdony modellvasút változatait több gyártó is készítette, így a rajongók otthon is újra életre kelthetik a gőzmozdony fénykorát. Az 1980-as években a mozdonyt újra működőképessé tették nosztalgiautakra, ám ma már csak kiállítási darabként szolgál.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 110 km/h
Hossz 30+ méter
Gyártás éve 1928

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_3759

Képek

Források: Wikipédia, Google