Történeti háttér és gyártás
A Santa Fe 769 egy gőzmozdony, amelyet 1900-ban gyártottak az American Locomotive Company (ALCO) műhelyeiben. Ez a mozdony különösen az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (ATSF) vasúttársaság számára készült, amely az Egyesült Államok egyik legnagyobb vasúttársasága volt a 19. és 20. században. A 769-es számú mozdony a 2-10-2-es tengelyelrendezésű osztályhoz tartozott, amely az úgynevezett „Santa Fe” típusú mozdonyok egyik példánya volt. Az ilyen típusú mozdonyok fejlesztésének célja a nagy tömegű, hosszú teher- és személyvonatok vontatása volt, mivel ez a tengelyelrendezés kiváló tapadóerőt biztosított.
Technikai jellemzők
A Santa Fe 769 gőzmozdony technikai jellemzői lenyűgözőek voltak a maga korában. A mozdony 2-10-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy két vezető tengelye, tíz hajtókeréke és két vezetett keréke volt hátul. A gőzmeghajtású rendszer hatékonyan működött, és kiválóan alkalmas volt nehéz vonatok vontatására. Az ilyen jellegű mozdonyokat gyakran használták hosszú távú szállításokra a nagy távolságok miatt, melyeket az ATSF vonalain teljesítettek.
Szolgálati történelem
A Santa Fe 769 az Egyesült Államokban, különösen a nyugati államokban szolgált. Az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway hálózatán belül közlekedett, ahol teher- és személyvonatok vontatásában egyaránt részt vett. A mozdonyt hosszú évtizedeken át használták, amíg a dízelmozdonyok elterjedése miatt lassan korszerűtlen nem lett. A pontos kivonási dátum nem ismert, de az ilyen típusú mozdonyok általában az 1950-es évek elejére már nem voltak forgalomban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy a Santa Fe 769-es mozdonyból megőrzött példány létezne. Az ATSF mozdonyait többnyire selejtezték vagy újabb mozdonyokkal váltották fel, és csak néhány maradt fenn közülük múzeumokban vagy nosztalgia vonatokban.
Érdekességek és kulturális hatás
A Santa Fe típusú mozdonyok ikonikusak az amerikai vasúttörténelemben. Noha a 769-es konkrétan nem vált híressé, az ilyen típusú mozdonyok gyakran megjelennek a vasútmániások körében modellvasutak formájában. Továbbá, a „Santa Fe” elnevezés a mai napig ismert a vasúti rajongók körében, köszönhetően a mozdony erőteljes és megbízható működésének.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_769
Képek
Források: Wikipédia, Google