Santa Fe CF7 dízelmozdony

A Santa Fe CF7 dízelmozdony a klasszikus F7 mozdonyok átalakításaként született meg, hogy jobban megfeleljen a modern pályaudvarok és iparvágányok igényeinek.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe CF7 dízelmozdony a Santa Fe vasúttársaság átalakítási projektje keretében jött létre az 1970-es években. A CF7-esek eredetileg F7-es dízelmozdonyok voltak, amelyeket a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A Santa Fe vasút célja az volt, hogy a régi, öregedő F7 mozdonyokat átalakítsák úgy, hogy jobban megfeleljenek a megváltozott szervizkövetelményeknek, különösen a távoli mellékvonali szolgálatok igényeinek. Az átalakításokat a Santa Fe Clovis központjában végezték. Összesen 233 CF7 mozdonyt alakítottak át az 1970-es és 1980-as évek között.

Technikai jellemzők

A Santa Fe CF7 mozdony dízelmotorral üzemel, amelyet az F7 mozdonyokban található EMD 567 V16 típusú motorból alakítottak át. A CF7-eseket elsősorban a könnyű manőverezhetőségre és a többcélú igények kiszolgálására tervezték. Az átépítés során a mozdonyok jellegzetes „bulldog” orrkiképzését lecserélték, és egy új, sík orr kialakítást kapott, amely jobb látómezőt biztosított a mozdonyvezetőknek. Az átalakított mozdony teljesítménye körülbelül 1500 lóerő volt, és DC generátoros rendszert használtak a vontatáshoz.

Szolgálati történelem

A Santa Fe CF7 mozdonyok elsősorban az Egyesült Államokban, a Santa Fe vasúttársaság hálózatán szolgáltak. Különösen a kisebb vonalak kiszolgálásában váltak be, ahol a hagyományos F7 mozdonyok nem tudtak hatékonyan működni. A mozdonyok megbízható, többfunkciós gépekké váltak, amelyek jól teljesítettek a különlegesen nehéz pályaviszonyok között is. Sok CF7-es működött a mellékvonalakon, ahol gyakran a Santa Fe kisebb településeit szolgálták ki. A mozdonyok egy részét később más vasúttársaságok is átvették, miután a Santa Fe kivonta őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több Santa Fe CF7 mozdony megőrzésre került és ma múzeumokban, nosztalgiautakon is találkozhatunk velük. Ezek a gépek emléket állítanak a vasúttörténelem egyik fontos átalakítási projektjének, és bemutatják a Santa Fe mérnöki munkáját. A CF7-esek népszerűek a vasútmodellezők körében is, hiszen jellegzetes megjelenésük és történelmük sokak számára vonzóvá teszi őket.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Santa Fe CF7 mozdonyokat egyedi kialakításuk miatt gyakran emlegették a „Camelback” elnevezéssel.
  • A mozdonyok hatékonysága és megbízhatósága miatt a vasúttársaságok körében népszerűek voltak.
  • A CF7 modellek különféle méretarányú vasútmodell változatai a vasútmodellezők körében is kedveltek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 1500 lóerő

Hivatkozások

Santa Fe CF7 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google