Santa Fe Class 2900 gőzmozdony

A Santa Fe Class 2900 gőzmozdony az amerikai vasút történetének egyik legnagyobb és legerősebb képviselője, amely a második világháború idején játszott kulcsszerepet a tehervonatok szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe Class 2900 gőzmozdonyokat az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway számára fejlesztették ki, hogy nagy sebességű, hosszú távolságú személyszállítást végezzenek. Gyártásuk 1943-ban kezdődött, a második világháború alatt, amikor a vasúti közlekedés stratégiai fontosságú volt. Ezt a sorozatot a Baldwin Locomotive Works készítette el, amely az egyik legjelentősebb gőzmozdony-gyártó volt az Egyesült Államokban. Összesen 30 darabot építettek ebből a sorozatból.

Technikai jellemzők

A Santa Fe Class 2900 gőzmozdony egy 4-8-4-es tengelyelrendezésű mozdony volt, amelyet „Northern” osztályú mozdonyként is ismertek. Ezt a kialakítást a nagy sebesség és a hatalmas húzóerő kombinációjára tervezték. A mozdonyokat gőz hajtotta, űrtartalmuk jelentős volt, lehetővé téve a hosszú távú utazásokat. A maximális sebességük elérte a 160 km/h-t, és azok közül a gőzmozdonyok közül valóban kiemelkedtek, amelyek képesek voltak ilyen teljesítményre ebben az időszakban.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Kb. 3,200 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 4-8-4
  • Maximális sebesség: 160 km/h

Szolgálati történelem

A Santa Fe Class 2900 mozdonyokat az Egyesült Államokban használták, főként a nyugati part és a középnyugat közötti hosszú távú személyszállítási vonalakon. A Santa Fe Railway egyik csúcsmodelljeként üzemeltek, kiváló teljesítményt nyújtva a nagy sebességű személyszállításban. Az 1950-es évek végére a dízelmozdonyok megjelenésével ezeket a gőzösöket fokozatosan kivonták a szolgálatból, és 1959-re teljesen lezárták a működésüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe Class 2900 mozdonyok közül néhány megőrzésre került különböző múzeumokban. Ezen példányok közül néhány ma is látogatható, és nosztalgia vonatok részeként találkozhatunk velük. A 2926 számú mozdony például a New Mexico Steam Locomotive & Railroad Historical Society által restaurálás alatt áll, és eredeti állapotában kívánják működőképes állapotba hozni.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe Class 2900 mozdonyok a modellezők körében is népszerűek, és számos modellgyártó készít méretarányos változatokat. Ezek a mozdonyok a gőzmozdonyok aranykorának szimbólumai, és az amerikai vasúti történelem egyik ikonikus képviselőiként maradtak fenn a köztudatban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-8-4
Maximális sebesség 160 km/h
Gyártási év 1943
Példányszám 30

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_Class_2900

Képek

Források: Wikipédia, Google