Santa Fe class 3450 gőzmozdony

A Santa Fe class 3450 gőzmozdony a 20. század közepén a vasúti szállítás megbízható és erőteljes szereplője volt, amely hozzájárult az amerikai ipar és gazdaság dinamikus fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe class 3450 gőzmozdony az amerikai Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (AT&SF) számára készült. 1927-ben gyártották, célja a hosszú és gyors vonatok vontatása volt, amely az első osztályú szolgáltatásokat támogatta. A mozdonyokat a Baldwin Locomotive Works készítette, amely az Egyesült Államok egyik legismertebb mozdonygyártó vállalata volt a 20. század elején. A mozdonyok összesen 10 példányban készültek.

Technikai jellemzők

A Santa Fe class 3450 gőzmozdony gőzhajtású, és kifejezetten a gyors személyvonatok vontatására tervezték. A 4-6-4-es tengelyelrendezés (Hudson típus) lehetővé tette a nagy sebességű utazásokat az Egyesült Államok vasútvonalain. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 160 km/h volt.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Jelentős, gyorsvonatok vontatására alkalmas
  • Maximális sebesség: 160 km/h
  • Tengelyelrendezés: 4-6-4 (Hudson)

Szolgálati történelem

A Santa Fe class 3450 mozdonyokat főként a hosszú távú személyszállítási szolgálatokra alkalmazták az AT&SF vonalain. Ezek a mozdonyok képesek voltak nagy távolságok gyors megtételére, ami különösen fontos volt a középnyugati és nyugati államok összekötésében. A második világháború után fokozatosan kivonták őket a forgalomból, ahogy a dízelmozdonyok egyre inkább előtérbe kerültek. Az utolsó példányokat az 1950-es évek végén selejtezték ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe class 3450 mozdonyok közül néhány megőrzésre került. Az egyik híres példány, a 3450-es számú mozdony, a Kaliforniai Vasútmúzeumban tekinthető meg. Itt a látogatók közelebbről is megismerhetik a gőzmozdonyok korának technológiáit és szolgálatait.

Érdekességek és kulturális hatás

A Santa Fe class 3450 mozdonyok a gőzmozdonyok klasszikus képviselői, gyakran láthatók modellvasutakon is. Számos vasútmodell-gyártó készített méretarányos változatokat, amelyek népszerűek a vasútrajongók körében. A mozdonyok emellett szerepeltek több filmben és könyvben, amelyek az amerikai vasutak aranykorát idézik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-4 (Hudson)
Maximális sebesség 160 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Fe_class_3450

Képek

Források: Wikipédia, Google