Történeti háttér és gyártás
Az SBB Be 3/5 elektromos mozdonyokat a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) számára fejlesztették ki az 1910-es évek végén, amikor a vasúthálózat villamosítása egyre jelentősebbé vált. A mozdonyok gyártása 1919-ben kezdődött. Ezt a típust a Seebach–Winterthur (SLM) vállalat készítette, hogy megfeleljen az SBB igényeinek az elektromos vontatás bevezetésére az ország hegyeivel szabdalt terepén.
A mozdonyok összesen 16 darabos szériában készültek, válaszul a növekvő igényekre, amelyek a hatékony, megbízható elektromos mozdonyok iránt jelentkeztek, különösen a svájci vasúthálózat meredek emelkedőin.
Technikai jellemzők
Az SBB Be 3/5 mozdonyról elmondható, hogy elektromos hajtású, ami azt jelenti, hogy a vontatást villanymotorokkal végezte. A három az öt tengely közül hajtott volt, ami a mozdony nevének is az alapját adja.
- Tengelyelrendezés: 2’B1′
- Maximális sebesség: 75 km/h
- Teljesítmény: 1100 kW (kilowatt)
Az SBB Be 3/5 mozdonyok mérnöki megoldásai közé tartozott a robusztus keret és a kompakt méret, ami lehetővé tette számukra a svájci vonalak szűk ívein való sikeres közlekedést is.
Szolgálati történelem
Az SBB Be 3/5 mozdonyokat elsősorban a svájci hegyi vasútvonalakon használták, ahol megmutatták erőteljes vontatási képességeiket. A mozdonyok hosszú időn keresztül álltak szolgálatban, hozzájárulva az SBB belső vonalainak megbízható vasúti közlekedéséhez.
A szolgálatból történő kivonásuk az 1960-as évek közepére tehető, mivel a technológiai fejlődés gyorsasága újabb és modernebb mozdonyok bevezetését tette lehetővé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SBB Be 3/5 mozdonyok egyes példányai még ma is megtalálhatók múzeumokban, különösen Svájcban, ahol a vasút történelmének emlékeit ápolják. Habár ezek a mozdonyok már nem működnek mindennapi használatra, többet közülük nosztalgiavonatok részeként újítottak fel, hogy a vasúttörténet iránt érdeklődők élvezhessék a múlt egy darabját.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Be 3/5 mozdonyoknak különleges helyük van a svájci vasúttörténelemben, és ezáltal a vasútmodellezők körében is kedvelt darabokká váltak. Számos modellvasút-gyártó készítette el kicsinyített másukat, hogy a vasút szerelmesei saját terepasztalukon is élvezhessék ezen ikonikus mozdonyok szépségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2’B1′ |
Teljesítmény | 1100 kW |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Be_3/5
Képek
Források: Wikipédia, Google