SBB Be 3/5 elektromos mozdony

Az SBB Be 3/5 elektromos mozdony a svájci vasutak történelmének fontos szereplője, amely az elektromos vontatás úttörőjeként jelentős előrelépést hozott a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

Az SBB Be 3/5 elektromos mozdonyokat a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) számára fejlesztették ki az 1910-es évek végén, amikor a vasúthálózat villamosítása egyre jelentősebbé vált. A mozdonyok gyártása 1919-ben kezdődött. Ezt a típust a Seebach–Winterthur (SLM) vállalat készítette, hogy megfeleljen az SBB igényeinek az elektromos vontatás bevezetésére az ország hegyeivel szabdalt terepén.

A mozdonyok összesen 16 darabos szériában készültek, válaszul a növekvő igényekre, amelyek a hatékony, megbízható elektromos mozdonyok iránt jelentkeztek, különösen a svájci vasúthálózat meredek emelkedőin.

Technikai jellemzők

Az SBB Be 3/5 mozdonyról elmondható, hogy elektromos hajtású, ami azt jelenti, hogy a vontatást villanymotorokkal végezte. A három az öt tengely közül hajtott volt, ami a mozdony nevének is az alapját adja.

  • Tengelyelrendezés: 2’B1′
  • Maximális sebesség: 75 km/h
  • Teljesítmény: 1100 kW (kilowatt)

Az SBB Be 3/5 mozdonyok mérnöki megoldásai közé tartozott a robusztus keret és a kompakt méret, ami lehetővé tette számukra a svájci vonalak szűk ívein való sikeres közlekedést is.

Szolgálati történelem

Az SBB Be 3/5 mozdonyokat elsősorban a svájci hegyi vasútvonalakon használták, ahol megmutatták erőteljes vontatási képességeiket. A mozdonyok hosszú időn keresztül álltak szolgálatban, hozzájárulva az SBB belső vonalainak megbízható vasúti közlekedéséhez.

A szolgálatból történő kivonásuk az 1960-as évek közepére tehető, mivel a technológiai fejlődés gyorsasága újabb és modernebb mozdonyok bevezetését tette lehetővé.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SBB Be 3/5 mozdonyok egyes példányai még ma is megtalálhatók múzeumokban, különösen Svájcban, ahol a vasút történelmének emlékeit ápolják. Habár ezek a mozdonyok már nem működnek mindennapi használatra, többet közülük nosztalgiavonatok részeként újítottak fel, hogy a vasúttörténet iránt érdeklődők élvezhessék a múlt egy darabját.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SBB Be 3/5 mozdonyoknak különleges helyük van a svájci vasúttörténelemben, és ezáltal a vasútmodellezők körében is kedvelt darabokká váltak. Számos modellvasút-gyártó készítette el kicsinyített másukat, hogy a vasút szerelmesei saját terepasztalukon is élvezhessék ezen ikonikus mozdonyok szépségét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2’B1′
Teljesítmény 1100 kW
Maximális sebesség 75 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Be_3/5

Képek

Források: Wikipédia, Google