SBB Be 4/6 12302 elektromos mozdony

A SBB Be 4/6 12302 elektromos mozdony a svájci vasúttörténet ikonikus darabja, amely innovatív technológiájával és megbízhatóságával a múlt században forradalmasította a vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A SBB Be 4/6 12302 elektromos mozdony a svájci vasutak egyik ikonikus darabja, melyet 1919-ben gyártottak. A mozdony az SBB-CFF-FFS, azaz a Svájci Szövetségi Vasút igényeire készült, hogy a hegyvidéki területeken is hatékony közlekedést biztosítson. Az elektromos hajtású mozdonyok fejlesztése ebben az időszakban különösen fontos volt, hiszen a vasútüzemek igyekeztek a gőzmozdonyok füstmentes alternatíváit keresni. A Be 4/6 12302-t az SLM és Brown, Boveri & Cie (BBC) vállalatok gyártották.

Technikai jellemzők

A SBB Be 4/6 12302 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten a svájci vasúti vonalak igényeire szabtak. Az elektromos hajtás lehetővé tette a hatékony energiafelhasználást és a környezetbarát üzemet. A mozdony hajtásrendszere nagy teljesítményű, amely a svájci hegyvidéki vonalakon is megbízhatóan üzemelt. A maximális sebessége 75 km/h volt, ami megfelelt a korabeli vasúti igényeknek. A Be 4/6 12302 tengelyelrendezése 1A’BoA’1, ami biztosította a stabil és biztonságos közlekedést.

Szolgálati történelem

A Be 4/6 12302 mozdonyt a svájci vasutak széles körben használták, különösen a hegyvidéki vonalakon, ahol az elektromos hajtás előnyei különösen megmutatkoztak. A mozdony hatékony munkavégzése és megbízhatósága miatt hosszú ideig szolgálatban maradt. Végül a technológiai fejlődés és újabb modellek megjelenése következtében kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A SBB Be 4/6 12302 egy példánya megmaradt, és ma múzeumi körülmények között tekinthető meg. A svájci közlekedési múzeumban őrzik, ahol a látogatók közelebbről is megismerkedhetnek ezzel a jelentős történelmi járművel. A mozdony továbbra is népszerű a vasútmodellezők körében is.

Érdekességek és kulturális hatás

A Be 4/6 12302 mozdony a svájci vasúttörténelem egyik fontos darabja, és modellváltozata számos vasútmodellező gyűjteményében megtalálható. A mozdony beceneve „Krokodil” volt, ami a svájci vasúti járművek körében népszerű megnevezés annak különleges kialakítása miatt. A vasúti rajongók körében nemcsak a működési jellemzői, hanem formatervi és technológiai újításai miatt is kedvelt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Be_4/6_12302

Képek

Források: Wikipédia, Google