SBB Be 4/7 elektromos mozdony

Az SBB Be 4/7 elektromos mozdony a svájci vasutak megbízható munkása volt, amely a 20. század fontos részét képezte a tömegközlekedés modernizációjában.

Történeti háttér és gyártás

Az SBB Be 4/7 egy elektromos mozdony, amelyet a Svájci Szövetségi Vasút (SBB) számára gyártottak. Az első példányok 1921-ben készültek el, válaszként az SBB igényeire az elektromos vontatásra való átállás során. A mozdony a svájci vasútvonalak villamosított szakaszain történő használatra lett tervezve, hogy hatékonyabb és környezetbarátabb közlekedési megoldást kínáljon a hagyományos gőzmozdonyokkal szemben.

A mozdonyokat a svájci Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) és a Brown, Boveri & Cie (BBC) közösen gyártotta. A gyártás helyszíne Winterthur volt. Összesen tíz darab SBB Be 4/7 mozdony készült, kizárólag az SBB megrendelésére.

Technikai jellemzők

Az SBB Be 4/7 mozdony elektromos meghajtású volt, ami akkoriban korszerű megoldásnak számított. Négy hajtott tengelye volt, ezért kapta a „Be 4/7” típusjelölést: a „Be” az elektromos mozdonyt jelöli, a „4” a hajtott tengelyek számát, a „7” pedig az összes tengelyét.

  • Teljesítmény: A mozdony különleges váltakozó áramú motorokkal volt felszerelve, amelyek lehetővé tették a nagy teljesítményű üzemelést.
  • Maximális sebesség: 75 km/h.
  • Méretek: A mozdonyok hossza körülbelül 16 méter volt.

Szolgálati történelem

Az SBB Be 4/7 mozdonyok főleg Svájcban szolgáltak, ahol az elővárosi és távolsági személyszállító vonatok élén tevékenykedtek. Ezek a mozdonyok hozzájárultak a svájci vasúti hálózat fejlődéséhez és villamosításához. Az 1920-as és 1930-as években különösen fontos szerepet játszottak. Az utolsó példányokat az 1960-as években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Egyes példányokat megőriztek, és múzeumokban kiállították. Például a Svájci Közlekedési Múzeumban található egy Be 4/7 mozdony. Ezek a gépek nosztalgikus jelleggel emlékeztetnek a villamos vasúti technológia fejlődésére.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SBB Be 4/7 mozdonyok egy ideiglenes technikai megoldást képviseltek az elektromos vontatás korszakában, és ma már csak nosztalgikus járműként vannak jelen a svájci vasúti kultúrában. Modellvasúti gyártók körében is népszerűek, több méretarányú modell készült róluk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Be_4/7

Képek

Források: Wikipédia, Google