Történeti háttér és gyártás
Az SBB Ae 3/5 egy svájci elektromos mozdony, amelyet az 1920-as évek elején fejlesztettek ki, hogy megfeleljen a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) igényeinek. Az Ae 3/5-öt a svájci Brown, Boveri & Cie. (BBC) és a Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) cégek gyártották közösen. A mozdony első példányai 1924-ben készültek el, és összesen 26 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az SBB Ae 3/5 egy háromtengelyes elektromos mozdony volt, amelyet a svájci vasúti infrastruktúra igényei szerint alakítottak ki. Elektromos meghajtású rendszerével a mozdony maximális sebessége 90 km/h volt, ami a korabeli vonatok esetében kifejezetten jónak számított. A mozdony teljesítménye 1350 kW volt, így hatékonyan tudta húzni a közepes súlyú vonatokat is. A mozdony tengelytávja 11,2 méter volt, ami stabil futást biztosított a kanyargós svájci vasútvonalakon.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Teljesítmény: 1350 kW
- Maximális sebesség: 90 km/h
- Tengelyelrendezés: 1’C (háromtengelyes)
- Tengelytáv: 11,2 méter
Szolgálati történelem
Az SBB Ae 3/5 mozdonyokat széles körben használták Svájcban, különösen a hegyvidéki területeken, ahol elektromos hajtásrendszerük előnyös volt a meredek szakaszokon. Az Ae 3/5 mozdonyok hosszú évekig szolgálták a svájci vasutakat, alapkőként szolgálva az ország múló elektromos mozdonyflottájában. Az 1970-es évek vége felé fokozatosan kivonták őket a rendszeres szolgálatból, ahogy újabb és korszerűbb járművek érkeztek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SBB Ae 3/5 mozdonyok közül néhányat megőriztek történelmi értékük miatt. Ezek közül néhány a svájci közlekedési múzeumokban található, ahol a látogatók közelről megtekinthetik őket. Bár üzemszerűen már nem közlekednek, időnként nosztalgiavonatok élére állítják őket, hogy felidézzék a múlt század közepének vasúti hangulatát.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Ae 3/5 mozdony a vasútbarátok és modellezők körében is népszerűvé vált. Több modellvasút-gyártó készített méretarányos másolatot a járműből, különféle méretekben, hogy a vasútmodellezők is élvezhessék a svájci mozdonyok világát. A köznyelvben gyakran csak „Ae” néven emlegették, és a svájci vasút történetének ikonikus részévé vált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google