SBB Ae 4/6 elektromos mozdony

Az SBB Ae 4/6 elektromos mozdony a svájci vasúthálózat meghatározó szereplője volt, kiemelkedő technikai újításokat hozva az 1940-es években.

Történeti háttér és gyártás

Az SBB Ae 4/6 elektromos mozdony a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) számára készült, hogy megfeleljen a növekvő közlekedési igényeknek a 20. század közepén. A mozdony gyártását az 1940-es években kezdték meg, célja pedig a svájci hegyvidéki területekre jellemző kihívások leküzdése volt. A híres svájci mérnöki precizitásnak köszönhetően megbízható és erőteljes mozdonyt terveztek, amely képes volt a nehéz tehervonatok vontatására is.

A mozdonyokat a SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) gyártotta Winterthur városában, 1941-ben. Az SBB Ae 4/6 sorozat összesen 12 példányban készült el, és a Svájci Szövetségi Vasutak volt az egyetlen megrendelő.

Technikai jellemzők

Az SBB Ae 4/6 elektromos mozdony technikai fejlettségét több tényező is mutatja. A mozdony elektromos meghajtással rendelkezik, ami akkoriban újszerűnek számított az Európai vasútvonalakon. Az Ae 4/6 maximális teljesítménye 3875 lóerő, ami lehetővé tette, hogy a mozdony elérje a 100 km/h-ás maximális sebességet.

A mozdony tengelyelrendezése 1’Do1′ volt, ami azt jelenti, hogy a négy hajtott tengely mellett egy-egy nem hajtott vezető és hordtengely található elöl és hátul. A mozdony teljes hossza 16,9 méter, magassága pedig 3,8 méter volt. A jármű különféle teher- és személyszállítási feladatok ellátására is alkalmas volt, és speciális fékrendszerrel és vezérléssel rendelkezett.

Szolgálati történelem

Az Ae 4/6 mozdonyokat főként Svájcban használták, ahol a Svájci Szövetségi Vasutak üzemeltette őket. A mozdonyok hosszú élettartamúak voltak, és megbízható szolgálatot tettek, különösen a hegyvidéki útvonalakon. Bár az Ae 4/6 mozdonyok nem váltak annyira ikonikusakká, mint néhány más svájci mozdony, technikai megbízhatóságuk miatt nagy népszerűségnek örvendtek. Az 1980-as években kezdték fokozatosan kivonni őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon nincs sok információ arról, hogy bármelyik Ae 4/6 mozdonyt megőrizték volna múzeumi környezetben vagy nosztalgia célokra. Azonban a svájci vasút történetében betöltött szerepük miatt valószínű, hogy a vasúttörténeti kiállítások vagy múzeumok valamilyen formában emléket állíthatnak ennek a mozdonytípusnak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az Ae 4/6 mozdonyok sosem váltak a svájci vasút legikonikusabb járműveivé, technikai újításaiknak és megbízhatóságuknak köszönhetően tiszteletet vívtak ki maguknak a vasúti körökben. Az ilyen típusú mozdonyok emellett inspirációt jelenthettek a modellvasúti gyártók számára, akik a svájci vasúti járművek iránt érdeklődők számára kínálhattak méretarányos modelleket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 3875 lóerő
Maximális sebesség 100 km/h
Tengelyelrendezés 1’Do1′
Hossz 16,9 m
Magasság 3,8 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/6

Képek

Források: Wikipédia, Google