Történeti háttér és gyártás
Az SBB Ae 4/6 elektromos mozdony a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) számára készült, hogy megfeleljen a növekvő közlekedési igényeknek a 20. század közepén. A mozdony gyártását az 1940-es években kezdték meg, célja pedig a svájci hegyvidéki területekre jellemző kihívások leküzdése volt. A híres svájci mérnöki precizitásnak köszönhetően megbízható és erőteljes mozdonyt terveztek, amely képes volt a nehéz tehervonatok vontatására is.
A mozdonyokat a SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) gyártotta Winterthur városában, 1941-ben. Az SBB Ae 4/6 sorozat összesen 12 példányban készült el, és a Svájci Szövetségi Vasutak volt az egyetlen megrendelő.
Technikai jellemzők
Az SBB Ae 4/6 elektromos mozdony technikai fejlettségét több tényező is mutatja. A mozdony elektromos meghajtással rendelkezik, ami akkoriban újszerűnek számított az Európai vasútvonalakon. Az Ae 4/6 maximális teljesítménye 3875 lóerő, ami lehetővé tette, hogy a mozdony elérje a 100 km/h-ás maximális sebességet.
A mozdony tengelyelrendezése 1’Do1′ volt, ami azt jelenti, hogy a négy hajtott tengely mellett egy-egy nem hajtott vezető és hordtengely található elöl és hátul. A mozdony teljes hossza 16,9 méter, magassága pedig 3,8 méter volt. A jármű különféle teher- és személyszállítási feladatok ellátására is alkalmas volt, és speciális fékrendszerrel és vezérléssel rendelkezett.
Szolgálati történelem
Az Ae 4/6 mozdonyokat főként Svájcban használták, ahol a Svájci Szövetségi Vasutak üzemeltette őket. A mozdonyok hosszú élettartamúak voltak, és megbízható szolgálatot tettek, különösen a hegyvidéki útvonalakon. Bár az Ae 4/6 mozdonyok nem váltak annyira ikonikusakká, mint néhány más svájci mozdony, technikai megbízhatóságuk miatt nagy népszerűségnek örvendtek. Az 1980-as években kezdték fokozatosan kivonni őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon nincs sok információ arról, hogy bármelyik Ae 4/6 mozdonyt megőrizték volna múzeumi környezetben vagy nosztalgia célokra. Azonban a svájci vasút történetében betöltött szerepük miatt valószínű, hogy a vasúttörténeti kiállítások vagy múzeumok valamilyen formában emléket állíthatnak ennek a mozdonytípusnak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az Ae 4/6 mozdonyok sosem váltak a svájci vasút legikonikusabb járműveivé, technikai újításaiknak és megbízhatóságuknak köszönhetően tiszteletet vívtak ki maguknak a vasúti körökben. Az ilyen típusú mozdonyok emellett inspirációt jelenthettek a modellvasúti gyártók számára, akik a svájci vasúti járművek iránt érdeklődők számára kínálhattak méretarányos modelleket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Teljesítmény | 3875 lóerő |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Tengelyelrendezés | 1’Do1′ |
Hossz | 16,9 m |
Magasság | 3,8 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/6
Képek
Források: Wikipédia, Google