Történeti háttér és gyártás
Az SBB Ae 4/7 elektromos mozdonyt a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) részére fejlesztették ki az 1920-as évek vége felé, hogy kielégítsék a növekvő szükségleteket egy erősebb és megbízhatóbb villamos mozdony iránt. A gyártás 1927-ben kezdődött. A mozdonyokat a svájci Oerlikon, SLM és BBC vállalatok készítették. Összesen 127 példány készült ebből a típusból, amelyek az SBB megrendelésére készültek. A mozdonyok az állami vasúthálózat fontos szereplőivé váltak, hiszen közvetlenül kapcsolódtak az ország villamosítási programjához.
Technikai jellemzők
Az SBB Ae 4/7 egy elektromos mozdony, amelyet a 15 kV 16.7 Hz-es váltakozó áramú rendszer hajtott. A mozdony tengelyelrendezése 1′Do1′, ami négy vezetett tengelyt és két futótengelyt jelent. Az Ae 4/7 maximális sebessége 100 km/h volt, ami a kor technológiai színvonalán jelentős teljesítménynek számított. A mozdony teljesítménye körülbelül 2,420 kW volt. Az Ae 4/7 hossza megközelítőleg 16,2 méter, magassága pedig 3,72 méter volt. Műszaki szempontból a mozdony különlegessége a Buchli rendszerű hajtásban rejlett, amely hatékonyan közvetítette a hajtóerőt a tengelyekre. A mozdonyok jellemzően személy- és tehervonatok vontatására szolgáltak.
Szolgálati történelem
Az Ae 4/7 mozdonysorozatot főleg Svájcban használták a SBB hálózatán, ahol mind személy-, mind teherszállító vonatokat vontattak. A mozdonyok megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt kedveltek voltak, és több évtizeden keresztül aktívan szerepeltek a szállítási szolgálatban. Az Ae 4/7 sorozatot fokozatosan a modernebb mozdonyok váltották fel, de a 1980-as évekig még számos példány volt szolgálatban. Az utolsó példányokat a 1990-es évek elején vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az Ae 4/7 mozdonyok közül több is megmaradt napjainkig, és ezek közül néhány ma is megtekinthető különböző svájci múzeumokban. Ezek a mozdonyok fontos részét képezik a vasúti örökség megőrzésére irányuló erőfeszítéseknek. Bizonyos példányok nosztalgiajáratokon is részt vesznek, bemutatva az egykori vasúti technológia varázsát a modern közönség számára.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Ae 4/7 mozdonyok emblematikus szereplői voltak a svájci vasúti közlekedésnek, és sok vasútrajongó számára különleges helyet foglalnak el a szívükben. A mozdonyok időnként megjelennek modellvasúti formában is, ahol a svájciföldi táj hű másaiként peregnek a sínek között. Mindemellett, az Ae 4/7 mozdonyok jelentős kulturális lábnyomot is hagytak – a svájci ipari innováció egyik szimbólumává váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1′Do1′ |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Teljesítmény | 2,420 kW |
Hossz | 16,2 méter |
Magasság | 3,72 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/7
Képek
Források: Wikipédia, Google