SBB Ae 4/7 elektromos mozdony

Az SBB Ae 4/7 elektromos mozdony a svájci vasúti történelem ikonikus alakja, mely az 1920-as években szolgálatba állva hozzájárult a zökkenőmentes és hatékony vasúti közlekedés fejlesztéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az SBB Ae 4/7 elektromos mozdonyt a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) részére fejlesztették ki az 1920-as évek vége felé, hogy kielégítsék a növekvő szükségleteket egy erősebb és megbízhatóbb villamos mozdony iránt. A gyártás 1927-ben kezdődött. A mozdonyokat a svájci Oerlikon, SLM és BBC vállalatok készítették. Összesen 127 példány készült ebből a típusból, amelyek az SBB megrendelésére készültek. A mozdonyok az állami vasúthálózat fontos szereplőivé váltak, hiszen közvetlenül kapcsolódtak az ország villamosítási programjához.

Technikai jellemzők

Az SBB Ae 4/7 egy elektromos mozdony, amelyet a 15 kV 16.7 Hz-es váltakozó áramú rendszer hajtott. A mozdony tengelyelrendezése 1′Do1′, ami négy vezetett tengelyt és két futótengelyt jelent. Az Ae 4/7 maximális sebessége 100 km/h volt, ami a kor technológiai színvonalán jelentős teljesítménynek számított. A mozdony teljesítménye körülbelül 2,420 kW volt. Az Ae 4/7 hossza megközelítőleg 16,2 méter, magassága pedig 3,72 méter volt. Műszaki szempontból a mozdony különlegessége a Buchli rendszerű hajtásban rejlett, amely hatékonyan közvetítette a hajtóerőt a tengelyekre. A mozdonyok jellemzően személy- és tehervonatok vontatására szolgáltak.

Szolgálati történelem

Az Ae 4/7 mozdonysorozatot főleg Svájcban használták a SBB hálózatán, ahol mind személy-, mind teherszállító vonatokat vontattak. A mozdonyok megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt kedveltek voltak, és több évtizeden keresztül aktívan szerepeltek a szállítási szolgálatban. Az Ae 4/7 sorozatot fokozatosan a modernebb mozdonyok váltották fel, de a 1980-as évekig még számos példány volt szolgálatban. Az utolsó példányokat a 1990-es évek elején vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az Ae 4/7 mozdonyok közül több is megmaradt napjainkig, és ezek közül néhány ma is megtekinthető különböző svájci múzeumokban. Ezek a mozdonyok fontos részét képezik a vasúti örökség megőrzésére irányuló erőfeszítéseknek. Bizonyos példányok nosztalgiajáratokon is részt vesznek, bemutatva az egykori vasúti technológia varázsát a modern közönség számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SBB Ae 4/7 mozdonyok emblematikus szereplői voltak a svájci vasúti közlekedésnek, és sok vasútrajongó számára különleges helyet foglalnak el a szívükben. A mozdonyok időnként megjelennek modellvasúti formában is, ahol a svájciföldi táj hű másaiként peregnek a sínek között. Mindemellett, az Ae 4/7 mozdonyok jelentős kulturális lábnyomot is hagytak – a svájci ipari innováció egyik szimbólumává váltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 1′Do1′
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 2,420 kW
Hossz 16,2 méter
Magasság 3,72 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/7

Képek

Források: Wikipédia, Google