Történeti háttér és gyártás
Az SBB Ae 4/8 elektromos mozdony a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) számára készült 1922-ben. A mozdonyt az Oerlikon és az SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) gyártotta, hogy megfeleljen a nagyobb sebességű és hatékonyabb személyszállítási igényeknek. A villamosítási program részeként fejlesztették ki a svájci domborzati viszonyokhoz, és hogy csökkentsék a függőséget a külföldi szénimporttól. A gyártás során összesen csak két darab készült belőle.
Technikai jellemzők
Az SBB Ae 4/8 egy elektromos mozdony, amelyet azzal a céllal terveztek, hogy a vasúti közlekedés hatékonyságát növeljék. Négy hajtott tengellyel és két futótengellyel rendelkezett, amely stabilitást és jó vonóerőt biztosított. A mozdony maximális sebessége 100 km/h volt, ami a kor viszonyaihoz képest kifejezetten jónak számított. A jármű hossza 16 300 mm, a magassága pedig 4 500 mm volt.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Teljesítmény: 2,200 kW
- Tengelyelrendezés: 2’Do2′
- Maximális sebesség: 100 km/h
- Méretek: 16,300 mm hosszú, 4,500 mm magas
Szolgálati történelem
Az SBB Ae 4/8 mozdonyokat elsősorban Svájcban használták a Svájci Szövetségi Vasutak által. Ezek a mozdonyok kiemelkedtek megbízhatóságukkal és hatékonyságukkal, ami különösen fontos volt a svájci hegyvidéki vasútvonalakon. A mozdonyokat a második világháború után vonták ki a forgalomból, amikor modernizációs programok során új és hatékonyabb típusok jelentek meg.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SBB Ae 4/8 elektromos mozdonyok közül egyik sem maradt fenn ma működőképes formában. Nem található meg múzeumokban sem, így történeti jelentőségüket csak a dokumentációk és archív képek őrzik.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SBB Ae 4/8 nem vált széles körben ismertté, a svájci vasúttörténet egyik fontos fejezeteként tartják számon. A mozdonyok technikai megoldásai és tervezési koncepciói hatással voltak későbbi svájci elektromos mozdonyok kifejlesztésére. Modellvasúti formában nem terjedt el széles körben, de vasútmodellezők számára érdekesség lehet a svájci vasúti technológia hajnalának tanulmányozására.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Teljesítmény | 2,200 kW |
Tengelyelrendezés | 2’Do2′ |
Hossz | 16,300 mm |
Magasság | 4,500 mm |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/8
Képek
Források: Wikipédia, Google