SBB Ae 4/8 elektromos mozdony

Az SBB Ae 4/8 elektromos mozdony a svájci vasúthálózat egyik meghatározó járműve volt, mely a 20. század elején a nagyobb teherbírást és sebességet ötvözte a hatékonysággal.

Történeti háttér és gyártás

Az SBB Ae 4/8 elektromos mozdony a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) számára készült 1922-ben. A mozdonyt az Oerlikon és az SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) gyártotta, hogy megfeleljen a nagyobb sebességű és hatékonyabb személyszállítási igényeknek. A villamosítási program részeként fejlesztették ki a svájci domborzati viszonyokhoz, és hogy csökkentsék a függőséget a külföldi szénimporttól. A gyártás során összesen csak két darab készült belőle.

Technikai jellemzők

Az SBB Ae 4/8 egy elektromos mozdony, amelyet azzal a céllal terveztek, hogy a vasúti közlekedés hatékonyságát növeljék. Négy hajtott tengellyel és két futótengellyel rendelkezett, amely stabilitást és jó vonóerőt biztosított. A mozdony maximális sebessége 100 km/h volt, ami a kor viszonyaihoz képest kifejezetten jónak számított. A jármű hossza 16 300 mm, a magassága pedig 4 500 mm volt.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Teljesítmény: 2,200 kW
  • Tengelyelrendezés: 2’Do2′
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Méretek: 16,300 mm hosszú, 4,500 mm magas

Szolgálati történelem

Az SBB Ae 4/8 mozdonyokat elsősorban Svájcban használták a Svájci Szövetségi Vasutak által. Ezek a mozdonyok kiemelkedtek megbízhatóságukkal és hatékonyságukkal, ami különösen fontos volt a svájci hegyvidéki vasútvonalakon. A mozdonyokat a második világháború után vonták ki a forgalomból, amikor modernizációs programok során új és hatékonyabb típusok jelentek meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SBB Ae 4/8 elektromos mozdonyok közül egyik sem maradt fenn ma működőképes formában. Nem található meg múzeumokban sem, így történeti jelentőségüket csak a dokumentációk és archív képek őrzik.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SBB Ae 4/8 nem vált széles körben ismertté, a svájci vasúttörténet egyik fontos fejezeteként tartják számon. A mozdonyok technikai megoldásai és tervezési koncepciói hatással voltak későbbi svájci elektromos mozdonyok kifejlesztésére. Modellvasúti formában nem terjedt el széles körben, de vasútmodellezők számára érdekesség lehet a svájci vasúti technológia hajnalának tanulmányozására.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 2,200 kW
Tengelyelrendezés 2’Do2′
Hossz 16,300 mm
Magasság 4,500 mm

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/8

Képek

Források: Wikipédia, Google