Történeti háttér és gyártás
Az SBB Ae 8/14 egy svájci elektromos mozdony, amelyet az SBB (Svájci Szövetségi Vasutak) fejlesztett ki az 1930-as években. Az első ilyen mozdony 1931-ben készült el, és a svájci vasúti rendszer növekvő igényeire válaszul építették, amelyek a jobb teljesítményre és nagyobb vontatási kapacitásra vonatkoztak. A gyártásért a svájci járműgyártók, a SLM és a BBC voltak felelősek. Ez a mozdony különösen a Gotthard-vasútvonal kihívásokkal teli szakaszainak leküzdésére készült.
Technikai jellemzők
Az SBB Ae 8/14 egy elektromos mozdony, amelyet párhuzamosan összekapcsolt két négytengelyes egység alkot. A mozdony teljesítménye 8800 lóerő, ami kiemelkedő volt a maga korában. Maximális sebessége 125 km/h. Az Ae 8/14 elektromos meghajtású, ami akkoriban az elektromos mozdonyok fejlődésének egyik csúcspontját jelentette. A mozdony hosszúsága körülbelül 35 méter, és súlya meghaladja a 230 tonnát.
- Hajtásrendszer: Elektromos
- Teljesítmény: 8800 lóerő
- Maximális sebesség: 125 km/h
- Hosszúság: 35 méter
- Súly: 230 tonna
Szolgálati történelem
Az SBB Ae 8/14 a Svájci Szövetségi Vasutak egyik ikonikus mozdonya volt. Főként a Gotthard-vasútvonalon használták, ahol a hegyi terep kihívásait kellett leküzdenie. A mozdonyokat egészen az 1970-es évek végéig használták, amikor modernebb típusok váltották fel őket. Szerepüket a nehéz tehervonatok vontatásában is kamatoztatták, ahol a nagy teljesítmény különösen előnyös volt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SBB Ae 8/14 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek és múzeumokban állítottak ki. Az egyik legismertebb megőrzött példány a Svájci Közlekedési Múzeumban található, ahol az érdeklődők közelről is megtekinthetik ezt a történelmi technikai csodát.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB Ae 8/14 mozdony az egyik legismertebb svájci vasúti jármű, amely a vasúti rajongók körében is népszerű. Gyakran modellezik modellvasutakon, és számos méretarányos verziója készült különböző modellvasúti gyártók által. Kultúrában és irodalomban a svájci mérnöki teljesítmény és precizitás szimbólumaként jelenik meg.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Teljesítmény: | 8800 lóerő |
Maximális sebesség: | 125 km/h |
Hosszúság: | 35 méter |
Súly: | 230 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_8/14
Képek
Források: Wikipédia, Google