SBB C 5/6 gőzmozdony

Az SBB C 5/6 gőzmozdony a svájci vasúti történelem ikonikus alakja, mely erejével és megbízhatóságával a nehéz tehervonatok vontatására specializálódott az Alpok kihívásokkal teli pályáin.

Történeti háttér és gyártás

Az SBB C 5/6 gőzmozdonyt a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) rendelte meg, hogy megfeleljen az Alpok nehéz területein való teherszállítás igényeinek. A mozdonyt a Swiss Locomotive and Machine Works (SLM) készítette, és 1913-tól kezdve gyártották. Ezek a mozdonyok kifejezetten arra a célra lettek tervezve, hogy nagy terhek szállítására legyenek képesek a meredek emelkedőkön is, ahol a hagyományos mozdonyok teljesítménye nem volt elegendő.

Technikai jellemzők

Az SBB C 5/6 gőzmozdonyok hajtásrendszere gőzzel működött, ami abban az időben szabványnak számított. A mozdony 1’E 4 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely két vezetőtengelyből és öt hajtótengelyből állt. A maximális sebessége 65 km/h volt. A mozdony teljes hossza kb. 23,7 méter, magassága pedig kb. 4,5 méter volt. A mozdonyok méretei és teljesítménye lehetővé tette, hogy jelentős mennyiségű szenet és vizet is szállítsanak, ami hosszabb utak megtételét tette lehetővé.

Szolgálati történelem

Az SBB C 5/6 mozdonyokat elsősorban Svájcban használták, különösen az Alpok hegyvidéki területein. Kiválóan teljesítettek a nehéz teherszállítási feladatok során, és nagy megbízhatóságuk miatt sokáig szolgáltak. Ezeket a mozdonyokat főleg tehervonatok húzására használták. Az SBB C 5/6 mozdonyok majdnem öt évtizedig szolgáltak, mígnem a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SBB C 5/6 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek, és ma már múzeumokban és nosztalgiautak során találkozhatunk velük. Ezek a megőrzött darabok Svájc vasúti örökségének fontos részei, és többek között a Svájci Közlekedési Múzeumban is megtekinthetők.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SBB C 5/6 mozdonyokat néha „elefántoknak” is nevezték nagy méretük és erejük miatt. Ezek a mozdonyok a modellvasút világában is népszerűek, különféle gyártók készítik méretarányos modelljeiket, amelyek a vasútrajongók körében kedveltek. Az ilyen modellek gyakran részletes kidolgozással igyekeznek visszaadni az eredeti mozdonyok jellegzetességeit.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 1’E 4
Maximális sebesség 65 km/h
Hossz 23,7 m
Magasság 4,5 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_C_5/6

Képek

Források: Wikipédia, Google