Történeti háttér és gyártás
Az SBB C 5/6 gőzmozdonyt a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) rendelte meg, hogy megfeleljen az Alpok nehéz területein való teherszállítás igényeinek. A mozdonyt a Swiss Locomotive and Machine Works (SLM) készítette, és 1913-tól kezdve gyártották. Ezek a mozdonyok kifejezetten arra a célra lettek tervezve, hogy nagy terhek szállítására legyenek képesek a meredek emelkedőkön is, ahol a hagyományos mozdonyok teljesítménye nem volt elegendő.
Technikai jellemzők
Az SBB C 5/6 gőzmozdonyok hajtásrendszere gőzzel működött, ami abban az időben szabványnak számított. A mozdony 1’E 4 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely két vezetőtengelyből és öt hajtótengelyből állt. A maximális sebessége 65 km/h volt. A mozdony teljes hossza kb. 23,7 méter, magassága pedig kb. 4,5 méter volt. A mozdonyok méretei és teljesítménye lehetővé tette, hogy jelentős mennyiségű szenet és vizet is szállítsanak, ami hosszabb utak megtételét tette lehetővé.
Szolgálati történelem
Az SBB C 5/6 mozdonyokat elsősorban Svájcban használták, különösen az Alpok hegyvidéki területein. Kiválóan teljesítettek a nehéz teherszállítási feladatok során, és nagy megbízhatóságuk miatt sokáig szolgáltak. Ezeket a mozdonyokat főleg tehervonatok húzására használták. Az SBB C 5/6 mozdonyok majdnem öt évtizedig szolgáltak, mígnem a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az SBB C 5/6 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek, és ma már múzeumokban és nosztalgiautak során találkozhatunk velük. Ezek a megőrzött darabok Svájc vasúti örökségének fontos részei, és többek között a Svájci Közlekedési Múzeumban is megtekinthetők.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SBB C 5/6 mozdonyokat néha „elefántoknak” is nevezték nagy méretük és erejük miatt. Ezek a mozdonyok a modellvasút világában is népszerűek, különféle gyártók készítik méretarányos modelljeiket, amelyek a vasútrajongók körében kedveltek. Az ilyen modellek gyakran részletes kidolgozással igyekeznek visszaadni az eredeti mozdonyok jellegzetességeit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1’E 4 |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Hossz | 23,7 m |
Magasság | 4,5 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_C_5/6
Képek
Források: Wikipédia, Google