SD18 (EMD) dízelmozdony

Az SD18 (EMD) dízelmozdony a vasúti technológia mérföldköve, amely az 1960-as években a megbízhatóságot és a hatékonyságot egyesítette az amerikai pályaudvarokon.

Történeti háttér és gyártás

Az SD18 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Az EMD az Egyesült Államok egyik vezető mozdonygyártó cége, amely számos sikeres mozdonytípust fejlesztett ki. Az SD18 gyártása 1960-ban kezdődött, mint az SD-sorozat része, amely a dízelmozdonyok fejlődésének fontos mérföldkövét jelenti.

A mozdony kifejlesztése az amerikai vasúttársaságok igényeire reagált, akik korszerű, nagy teljesítményű dízelmozdonyokat kerestek teherfuvarozási célra. A gyártás során mintegy 54 darab készült, amelyeket elsősorban amerikai vasúttársaságok rendeltek.

Technikai jellemzők

Az SD18 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az EMD által fejlesztett 16-567D1 típusú dízelmotor hajt. A motor teljesítménye körülbelül 1800 lóerő, ami lehetővé teszi a nehéz vasúti szerelvények vontatását is. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengely található mindkét forgóvázon.

A maximális sebesség körülbelül 105 km/h, a mozdony hossza pedig 18,4 méter. Az SD18 típust kifejezetten teherfuvarozásra tervezték, ezért utasok szállítására nem alkalmas.

Szolgálati történelem

Az SD18 mozdonyokat főként az Egyesült Államokban használták teherfuvarozásra. Az erőteljes dízelmotor és a robusztus konstrukció miatt kiválóan teljesítettek a különböző teherfuvarozási feladatokban. Néhány mozdonyt később átalakítottak vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek az újabb technikai követelményeknek.

Az SD18 mozdonyok szolgálatából való kivonása fokozatosan történt meg, ahogy újabb és hatékonyabb mozdonyok váltak elérhetővé. Egyes példányok továbbra is működőképesek, bár már nem részei a nagy vasúttársaságok flottáinak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg néhány SD18 mozdony megmaradt példánya megtalálható vasúti múzeumokban az Egyesült Államokban. Bár nem minden megmaradt gép működőképes, fontos emlékként szolgálnak a vasúti történelem iránt érdeklődők számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD18 mozdony, bár nem a legismertebb típus az EMD portfóliójában, továbbra is népszerű a vasútmodellezők körében. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos verziókat az SD18-ról, és ezek a modellek gyakran megtalálhatók a rajongók gyűjteményeiben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1800 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 18,4 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD18

Képek

Források: Wikipédia, Google