Történeti háttér és gyártás
Az SD40-2F dízelmozdonyt a General Motors Diesel (GMD) tervezte és gyártotta. A típus 1988-ban került piacra, főként a kanadai vasúttársaságok igényeinek kielégítésére. A mozdony egy speciális változata az SD40-2 típusnak, amelyet eredetileg az Egyesült Államokban fejlesztettek ki. Az SD40-2F főbb megrendelője a Canadian Pacific Railway volt, amely 25 darabot rendelt ebből a modellből. Az ilyen típusú dízelmozdonyok zárt „cowl” karosszériával rendelkeztek, ami jobb aerodinamikát és védelmet biztosított az időjárási körülményekkel szemben.
Technikai jellemzők
Az SD40-2F egy dízelmozdony, amelyen dízel-elektromos hajtásrendszer található. Ez a mozdony 3 000 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, és Co-Co tengelyelrendezéssel épült. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége megközelítőleg 105 km/h. Hosszúsága körülbelül 21 méter, magassága pedig megközelítőleg 4,5 méter. A mozdonyok alváza és a karosszéria is acélból készült, amely nagy szilárdságot és tartósságot garantál. Az SD40-2F mozdonyok többnyire teherszállítási feladatokra voltak használva, amit nagy teljesítményük és megbízhatóságuk tett lehetővé.
Szolgálati történelem
Az SD40-2F mozdonyokat elsősorban Kanadában használták, és főként a Canadian Pacific Railway flottájának részeként szolgáltak. Ezeket a mozdonyokat a 1988-as gyártásuk után több évtizeden keresztül aktívan használták, mivel megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak a kanadai vasúti viszonyok között. Az 1990-es és 2000-es évek során a fokozatos technológiai fejlődés és a korszerűbb mozdonyok megjelenése következtében kezdtek el kivonulni a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy bármelyik SD40-2F mozdonyt múzeumban vagy megőrzött példányként tartanák számon. Ezek a mozdonyok jellemzően mindennapi teherszállítási feladatok során kerültek felhasználásra, és a kivonásuk után valószínűleg selejtezték őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SD40-2F mozdonyok nem váltak különösen ikonikus szereplővé a modellvasúti világban, azonban a kanadai vasúti történet szerves részét képezik. Az SD40-2F köznyelvi elnevezése „red barn” volt, amely a mozdonyok piros színe és a zárt karosszériás kialakításuk miatt ragadt rájuk. A mozdonyok nem jelentek meg filmekben vagy televízióban ikonikus szereplőként, de a vasúti rajongók körében ismertek a típusspecifikus jellemzőik miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 21 méter |
Magasság | 4,5 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google