SD40-2W (EMD) dízelmozdony

Az SD40-2W (EMD) dízelmozdony a kanadai vasutak számára tervezett különleges széles vezetőfülkéjével és robusztus teljesítményével vált a vasúti flotta egyik meghatározó tagjává.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD40-2W egy dízelmozdony, amelyet az amerikai Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A mozdony gyártását 1972-ben kezdték el, válaszként a megnövekedett vasúti szállítási igényekre és a megbízhatóbb dízelmozdonyok iránti keresletre. A „W” jelzés arra utal, hogy a mozdony kanadai változatában szélesebb vezetőfülkével rendelkezik a kedvezőbb látási viszonyok érdekében.

Az SD40-2W típust elsősorban a Canadian National Railway (CN) rendelte meg, hogy megfeleljenek az észak-amerikai vasúti igényeknek. A gyártás során kifejlesztett technológiák és a mozdony számos újítása miatt ez a típus gyorsan népszerűvé vált a vasúti társaságok körében.

Technikai jellemzők

Az EMD SD40-2W egy dízel-elektromos meghajtású mozdony, amelyet a 16-645E3B típusú motor hajt. Ez a motor erőteljes teljesítményt nyújt, amely eléri a 3000 lóerőt. A mozdony tengelyelrendezése C-C, azaz három ívelt tengelypár található mindkét forgóvázon, amelyek biztosítják a nagy vonóerőt és stabilitást a hosszú tehervonatok szállítása során.

A maximális sebesség elérheti a 105 km/h-t, amely megfelel a személyszállítási és teherszállítási igényeknek is. A mozdony hossza körülbelül 20,73 méter, magassága pedig 4,75 méter. A nagy teljesítmény mellett az SD40-2W fejlett fékrendszerrel és vezérléssel rendelkezik, amelyek biztosítják a mozdony hatékony és biztonságos működését minden időjárási körülmény között.

Szolgálati történelem

Elsősorban a Canadian National Railway használta az EMD SD40-2W mozdonyokat, de más kanadai és észak-amerikai vasúttársaságok is vásároltak belőlük különféle szolgálati célokra. A mozdonyokat főként tehervonatok vontatására használták, de alkalmanként személyszállító vonatok élén is megjelentek.

Mivel a mozdony rendkívül megbízható és tartós modell volt, sokáig szolgálatban maradtak. Az évek során több modernizációs programon is átmentek, hogy megfeleljenek a változó technológiai és környezeti követelményeknek. Néhány példányt még mindig használnak különféle vasúti feladatok során.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg is vannak működőképes SD40-2W mozdonyok, amelyek nosztalgikus vagy turisztikai célú vonatok élén szolgálnak. Egyes példányai múzeumokban találhatók, ahol a vasúti rajongók és a nagyközönség megtekintheti őket. Kanadában különös figyelmet szentelnek a megőrzésüknek történelmi jelentőségük miatt.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SD40-2W mozdonyok népszerűvé váltak a modellvasút-rajongók körében is, több ismert modellgyártó készített méretarányos változatokat. A mozdony beceneve „Widecab” lett a vasúti közösségben, utalva a széles vezetőfülkére. Emellett számos vasúti tematikájú filmben és könyvben is megjelennek ikonikus megjelenésük miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 20,73 méter
Magasság 4,75 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD40-2W

Képek

Források: Wikipédia, Google