SD40A (EMD) dízelmozdony

Az SD40A (EMD) dízelmozdony a hatvanas évek vasúti technológiáját forradalmasította, és megbízhatóságával hosszú szolgálati időt biztosított a vasúti hálózatok számára.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD40A dízelmozdony a General Motors Electro-Motive Division (EMD) gyárából került ki 1969-ben. Az SD40A típust a dízelkorszak egyik újításaként fejlesztették ki az amerikai közlekedési igények kielégítésére. Elsősorban a teherforgalom hatékony lebonyolításához készült, mivel nagy teljesítményű és megbízható mozdonyra volt szükség. Az SD40A-t a Chicago & North Western Railway (C&NW) rendelte meg, és kizárólag ennek a vasúttársaságnak gyártották. Összesen 18 darabot építettek belőle, amely különlegesnek számít, mivel a standard SD40 típushoz képest hosszabb alvázat kapott.

Technikai jellemzők

Az SD40A egy dízelmozdony, amelyet a 645E3 típusú dízelmotor hajtott meg. A motor teljesítménye 3,000 lóerő volt, lehetővé téve a nagy terhelésű tehervonatok vontatását. A mozdony tengelyelrendezése Co-Co, amely hat tengelyt jelent, mindegyiken egy-egy elektromos motorral. A maximális sebessége megközelítette a 105 km/órát. A mozdony tömege körülbelül 180 tonna, hossza 21 méter. A speciális hosszú alváz lehetővé tette a nagyobb üzemanyagtartály beépítését, amely növelte az egy tankolással megtehető távolságot.

  • Teljesítmény: 3,000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: Co-Co
  • Maximális sebesség: 105 km/óra
  • Hossz: 21 méter
  • Tömeg: 180 tonna

Szolgálati történelem

Az SD40A mozdonyokat elsősorban a C&NW vasúttársaság alkalmazta a teherszállításban, és sikeresen teljesítettek a nagy igénybevételű vonalakon is. Megbízhatóságuknak és nagy teljesítményüknek köszönhetően a mozdonyok hosszú ideig szolgáltak. Az SD40A típusú mozdonyok az évek során kisebb modernizációkon estek át, hogy megfeleljenek az újabb biztonsági és üzemeltetési követelményeknek. A mozdonyok nagy része a 1990-es évek végére és a kétezres évek elejére fokozatosan kivonásra került, helyüket modernebb típusok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SD40A mozdonyok közül néhány fennmaradt mint múzeumi tárgy, és ezek közül néhány működőképes állapotban is van. Néhány példányt az amerikai vasútbarát közösségek és múzeumok őriznek, ahol nosztalgiautakon is részt vesznek, bemutatva a vasúti technológia egy fontos mérföldkövét.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SD40A nem annyira ismert a nagyközönség körében, mint néhány más mozdonytípus, szakértők és vasútrajongók körében nagy megbecsülésnek örvend. Modellező cégek, mint például az Athearn és a Bachmann, méretarányos modellként is kínálják. A vasútmodellezés rajongói közösségei gyakran választják az SD40A-t diorámák és moduláris vasúti pályák kiegészítésére, ezzel is emelve a típus presztízsét a vasúti modellezésben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD40A

Képek

Források: Wikipédia, Google