Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD40T-2 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott az amerikai és kanadai vasúttársaságok számára. Az SD40T-2 első példányait 1974-ben bocsátották ki, válaszul az amerikai vasúti szállítás igényeinek. A mozdony típusát gyakran „Tunnel Motor” néven említik, mivel kifejezetten hegyvidéki terepen való használatra tervezték, ahol a hosszú alagutak és emelkedők jelentettek kihívást.
Az SD40T-2-t a Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western megrendelésére fejlesztették ki, összesen 312 darab készült belőle. Az EMD az Egyesült Államokban, La Grange, Illinois-ban szerelte össze ezeket a mozdonyokat.
Technikai jellemzők
Az EMD SD40T-2 egy dízelmozdony, amely 3000 lóerős teljesítményével kiemelkedett a korabeli modellek közül. A típus 6 tengellyel rendelkezik, amelyek közül mindegyik hajtott. A mozdony hossza körülbelül 21,2 méter, míg a magassága 4,6 méter. A maximális sebessége megközelíti a 105 km/h-t.
Egyedi kialakításának köszönhetően az SD40T-2 motorja a jármű végéhez került, így az alagútból kihajtva frissebb levegőt tudott beszívni, amely hűtőként is szolgált. A vonat fejlett fékrendszerrel és modern vezérlőrendszerrel volt felszerelve, hogy kezelni tudja a meredek lejtőket és emelkedőket.
Szolgálati történelem
Az SD40T-2 mozdonyokat főként az Egyesült Államok délnyugati részén használták, különösen a hegyvidéki terepeken, ahol kiválóan teljesítettek. Az alagutakban és hosszú vonalakon való használatra tervezték őket, és mind a Southern Pacific, mind a Denver and Rio Grande Western vasúttársaságok flottájának jelentős részét képezték.
Ezek a mozdonyok hosszú évekig álltak szolgálatban, bár a technológia fejlődésével és újabb modellek megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány SD40T-2 mozdony megőrzödött múzeumokban vagy nosztalgiajáratokon történő használatra. Különböző vasúttörténeti múzeumokban találkozhatunk velük, ahol megőrizve a történeti jelentőségüket, az érdeklődők megtekinthetik ezeket az ikonikus gépeket.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SD40T-2 nemcsak a vasúttörténelem fontos része, hanem a vasútmodellezők körében is népszerű. Számos modellvasúti gyártó készítette el a mozdony kicsinyített mását, különböző méretarányokban. Az erős teljesítménye és sajátos megjelenése miatt sok rajongó kedvelte és gyűjtötte a modelljeit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1974 |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Tengelyelrendezés | 6 tengely |
Hossz | 21,2 méter |
Magasság | 4,6 méter |
Hivatkozások
További információ az EMD SD40T-2 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google