SD40T-2 (EMD) dízelmozdony

Az SD40T-2 (EMD) dízelmozdony a hegyvidéki vasutak kihívásainak leküzdésére készült, így a vasút kedvelt választása lett az erő és megbízhatóság terén.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD40T-2 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott az amerikai és kanadai vasúttársaságok számára. Az SD40T-2 első példányait 1974-ben bocsátották ki, válaszul az amerikai vasúti szállítás igényeinek. A mozdony típusát gyakran „Tunnel Motor” néven említik, mivel kifejezetten hegyvidéki terepen való használatra tervezték, ahol a hosszú alagutak és emelkedők jelentettek kihívást.

Az SD40T-2-t a Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western megrendelésére fejlesztették ki, összesen 312 darab készült belőle. Az EMD az Egyesült Államokban, La Grange, Illinois-ban szerelte össze ezeket a mozdonyokat.

Technikai jellemzők

Az EMD SD40T-2 egy dízelmozdony, amely 3000 lóerős teljesítményével kiemelkedett a korabeli modellek közül. A típus 6 tengellyel rendelkezik, amelyek közül mindegyik hajtott. A mozdony hossza körülbelül 21,2 méter, míg a magassága 4,6 méter. A maximális sebessége megközelíti a 105 km/h-t.

Egyedi kialakításának köszönhetően az SD40T-2 motorja a jármű végéhez került, így az alagútból kihajtva frissebb levegőt tudott beszívni, amely hűtőként is szolgált. A vonat fejlett fékrendszerrel és modern vezérlőrendszerrel volt felszerelve, hogy kezelni tudja a meredek lejtőket és emelkedőket.

Szolgálati történelem

Az SD40T-2 mozdonyokat főként az Egyesült Államok délnyugati részén használták, különösen a hegyvidéki terepeken, ahol kiválóan teljesítettek. Az alagutakban és hosszú vonalakon való használatra tervezték őket, és mind a Southern Pacific, mind a Denver and Rio Grande Western vasúttársaságok flottájának jelentős részét képezték.

Ezek a mozdonyok hosszú évekig álltak szolgálatban, bár a technológia fejlődésével és újabb modellek megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány SD40T-2 mozdony megőrzödött múzeumokban vagy nosztalgiajáratokon történő használatra. Különböző vasúttörténeti múzeumokban találkozhatunk velük, ahol megőrizve a történeti jelentőségüket, az érdeklődők megtekinthetik ezeket az ikonikus gépeket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD40T-2 nemcsak a vasúttörténelem fontos része, hanem a vasútmodellezők körében is népszerű. Számos modellvasúti gyártó készítette el a mozdony kicsinyített mását, különböző méretarányokban. Az erős teljesítménye és sajátos megjelenése miatt sok rajongó kedvelte és gyűjtötte a modelljeit.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1974
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Tengelyelrendezés 6 tengely
Hossz 21,2 méter
Magasság 4,6 méter

Hivatkozások

További információ az EMD SD40T-2 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google