SD40X (EMD) dízelmozdony

Az SD40X (EMD) dízelmozdony a hetvenes években vált legendává az amerikai vasutak körében, lenyűgöző teljesítményével és megbízhatóságával meghódítva a szállítmányozás világát.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD40X egy kísérleti dízelmozdony, amelyet az Electromotive Division (EMD) fejlesztett ki. Az EMD a General Motors egyik részlege volt, és a mozdonyt az 1960-as években, pontosabban 1964-ben gyártotta. Az SD40X modelleket az EMD a dízelkorszak csúcsának idején vezette be, hogy bemutassa a 645-es motorokat, amelyek a következő generációs mozdonyok alapjai lettek.

A mozdonyt főként az Egyesült Államok vasúttársaságai számára készítették, próbálva kielégíteni a megnövekedett teljesítmény- és hatékonyságigényeket. Az EMD SD40X mozdonyokkal a vasúttársaságok a kor modern dízeltechnológiáit próbálták ki. Az SD40X nem volt széles körben gyártott, mivel eredetileg kísérleti modellek voltak.

Technikai jellemzők

Az EMD SD40X dízelmozdony hajtásrendszere dízeles alapú. A mozdonyba a 645E3 típusú motor került, amely az EMD új fejlesztése volt akkoriban. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, mindegyik alváz irányába párhuzamosan van elhelyezve.

  • Teljesítmény: A mozdony teljesítménye körülbelül 3000 lóerő (2237 kW).
  • Maximális sebesség: Az SD40X által elérhető maximális sebesség 105 km/h.
  • Méretek: Az SD40X hossza körülbelül 20,57 méter.
  • Fékrendszer: A mozdony légfékrendszerrel volt felszerelve.

Szolgálati történelem

Az EMD SD40X mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai használták kísérleti célokra. Bár kifejezetten szolgálati mozdonyként nem terjedtek el széles körben, az SD40X a későbbi SD40 modellek fejlesztésének alapjául szolgált. Az SD40X példányai segítettek a vasúttársaságoknak megérteni az új technológiák és motorok előnyeit, és azok alkalmazási lehetőségeit.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy az EMD SD40X modellek közül bármelyik megmaradt volna, vagy hogy múzeumokban lenne kiállítva. Mivel kísérleti mozdonyokról van szó, valószínű, hogy ezek a mozdonyok az idők során bontásra kerültek.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD SD40X mozdonyok különösen jelentősek voltak a vasúti technológia fejlődése szempontjából, mivel ezek az első példányok között voltak, amelyek az új 645-ös motorral működtek. Ezen mozdonyok fejlesztése megalapozta a későbbi, kereskedelmi forgalomban is elérhető SD40 modelleket, amelyek rendkívül népszerűvé váltak a világ vasúttársaságai körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 lóerő (2237 kW)
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 20,57 méter
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD40X

Képek

Források: Wikipédia, Google