SD45-2 (EMD) dízelmozdony

Az SD45-2 (EMD) dízelmozdony a 1970-es évek vasúti fejlesztéseinek ikonikus darabja, amely a hosszú távú tehervagonok mozgatásában játszott kiemelkedő szerepet.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD45-2 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott 1972-től kezdődően. A mozdonyt az amerikai vasutak növekvő teljesítményigényeinek kielégítésére fejlesztették ki. Az SD45-2 az eredeti SD45 modell továbbfejlesztett változata, számos technikai újítással és megbízhatósági fejlesztéssel. Az EMD, amely az Egyesült Államokban, La Grange-ban (Illinois) folytatta a gyártást, már korábban is jelentős szereplője volt a dízelmozdonyok piacának.

A mozdonyt számos nagy vasúttársaság vásárolta meg, köztük a Burlington Northern és az Union Pacific Railroad. Az SD45-2 gyártása 1972 és 1974 között tartott, és összesen 136 példány készült belőle. A típus főként az Egyesült Államokban került forgalomba, és főként teherfuvarozásra használták.

Technikai jellemzők

Az SD45-2 mozdony dízel-elektromos hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor által termelt mechanikai energiát elektromos árammá alakítja át, és ezt használja a vontatásra. A mozdony teljesítménye 3600 lóerő, amelyet egy EMD 20-645E3 típusú, 20 hengeres dízelmotor biztosít.

A mozdony három forgóvázzal és hat tengellyel (C-C tengelyelrendezés) rendelkezik, és maximális sebessége körülbelül 105 km/h. A jármű hossza közel 20 méter, ami robusztus megjelenést kölcsönöz neki. A vezérlőrendszere lehetővé teszi a hatékony és biztonságos üzemeltetést, az automata fékrendszer pedig a mozdony biztonságos megállítását segíti elő.

Szolgálati történelem

Az SD45-2 mozdonyokat főként az Egyesült Államok vasúttársaságai használták, és elsősorban teherszállító vonatok vontatására alkalmazták. Az SD45-2 kiváló teljesítménye miatt az egykori vasúttársaságok kedvelt mozdonyává vált a nehéz terhek és hosszú szerelvények mozgatásában.

A mozdonyokat az idők folyamán gyakran alakították át modernizációs célból, például az üzemanyag-felhasználás csökkentése és a megbízhatóság növelése érdekében. Az 1980-as és 1990-es években sok SD45-2-est nyugdíjaztak vagy átalakítottak más típusú mozdonyokká a fejlettebb technológiák megjelenésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SD45-2 mozdonyok közül néhány megmaradt és ma múzeumi darabként vagy nosztalgiavonatok részeként tekinthető meg. Ezek az egységek lehetővé teszik a vasútbarátok és a történelemkedvelők számára, hogy közelebbről megismerkedjenek ezzel az ikonikussá vált mozdonytípussal.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD45-2 mozdonyok jelentős rajongói bázissal rendelkeznek, különösen Észak-Amerikában. Az ikonikus külső dizájn és a kiemelkedő teljesítmény miatt sok vasúti modellgyártó döntött úgy, hogy elkészíti a mozdony méretarányos másolatát. Ezek a modellek népszerűek a vasútmodellezők körében, és gyakran szerepelnek vasútmodellező kiállításokon is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3600 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz Közel 20 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD45-2

Képek

Források: Wikipédia, Google