Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD45 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki. A mozdony 1965-ben debütált, azzal a céllal, hogy a vasúttársaságok számára nagy teljesítményű és megbízható szolgáltatást biztosítson. A gyártás időszaka 1966-tól 1971-ig tartott, ezen idő alatt körülbelül 1 260 darabot gyártottak belőle. A mozdonyt különböző észak-amerikai vasúttársaságok üzemeltették a nagy kapacitású teherszállításokhoz.
Technikai jellemzők
Az EMD SD45 egy dízelmozdony, amely egy 20 hengeres EMD 645E3 motorral lett felszerelve, melynek teljesítménye 3 600 lóerő. A mozdony Co-Co tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy hat tengelye van, és mindegyik hajtott. A maximális sebessége körülbelül 105 km/h. Az SD45 fizikai méretei közé tartozik a 20,98 méteres teljes hossz. A dízelmozdonyt eredetileg teherszállításra tervezték, így személyszállító kapacitással nem rendelkezik.
Szolgálati történelem
Az EMD SD45 mozdonyt széles körben használták az Egyesült Államokban és Kanadában. Számos vasúttársaság, köztük a Southern Pacific, Santa Fe, és a Burlington Northern üzemeltette. Kezdetben a mozdonyokat teherszállításra használták, de idővel a technikai újítások és a nagyobb hatékonyságú modellek elterjedése miatt sok példány modernizációs és átalakítási folyamaton ment keresztül. Az 1980-as és 1990-es években a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, de néhány még ma is szolgálatban van, módosított formában.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több EMD SD45 mozdony megőrzött példányként található meg különböző múzeumokban és vasúti társaságok nosztalgiaflottájában. Az Egyesült Államokban néhány ilyen mozdonyt működőképes állapotban tartottak fenn, például a Railway & Locomotive Historical Society-nél. Ezeket gyakran kiállítják vasúti rendezvényeken és nosztalgiavonatok részét képezik.
Érdekességek és kulturális hatás
Az EMD SD45-öt gyakran említik a vasúti történészek és rajongók körében a 20 hengeres motorja és az ahhoz kapcsolódó teljesítménye miatt. Bár a motor nagy teljesítményű volt, sok karbantartást igényelt, ami egyes vasúttársaságok számára kihívást jelentett. A mozdony népszerű a modellvasút-készítők körében is, több vasúti modellező cég készített róla kicsinyített másolatokat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3 600 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 20,98 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD45
Képek
Források: Wikipédia, Google