SD45T-2 (EMD) dízelmozdony

Az SD45T-2 (EMD) dízelmozdony különleges kialakítása és megbízhatósága miatt vált népszerűvé, különösen az amerikai vasútvonalak meredek szakaszain.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD SD45T-2 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki az 1970-es évek elején. A mozdonyt eredetileg a SP (Southern Pacific) és a DRGW (Denver and Rio Grande Western) vasúttársaságok igényeinek kielégítésére tervezték, amelyek hegyvidéki területeken történő szállításhoz kerestek megfelelő megoldást. Az SD45T-2 speciális kialakítású „alagútmotorokkal” készült, amelyek lehetővé tették a jobb hűtést alagutakban történő működés közben.

A gyártás 1972-ben kezdődött, és az EMD Illinois államban, az Egyesült Államokban található La Grange-i telephelyén zajlott. A mozdonyból összesen 247 darabot gyártottak, amelyeket főként a Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western vasúttársaságok szereztek be.

Technikai jellemzők

Az SD45T-2 egy dízel-mechanikus meghajtású mozdony, amely egy 20 hengeres, 3,600 lóerős dízelmotorral van felszerelve. Tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázában három hajtott tengely található. A maximális sebessége körülbelül 105 km/óra.

  • Teljesítmény: 3,600 lóerő
  • Hossz: körülbelül 20,8 méter
  • Magasság: 4,66 méter
  • Tengelytáv: 12,62 méter
  • Fékrendszer: légfékrendszer
  • Üzemanyag kapacitás: körülbelül 15,100 liter

Szolgálati történelem

Az EMD SD45T-2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok nyugati részén használták, ahol hegyvidéki szakaszok és alagutak nehezítették a teherszállítást. A Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western vasúttársaságok alapkészletét képezték, és jelentős szerepet játszottak a vasúti áruszállításban az 1970-es és 1980-as években.

A mozdonyokat azonban az 1990-es évek végén elkezdték kivonni a forgalomból, ahogy újabb és hatékonyabb modellek váltották fel őket. Néhány példány azonban még mindig működőképes, és különböző vasúttársaságoknál továbbra is szolgálatban áll.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár az SD45T-2 mozdonyok közül néhányat selejteztek, néhány példányt megőriztek múzeumi célokra. Az Egyesült Államok területén több vasúti múzeumban is megtekinthetők ezek a mozdonyok, amelyek így fontos történeti emlékként szolgálnak a vasúttörténet szerelmesei számára.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD45T-2, közismert nevén „Tunnel Motor,” különleges kialakítása miatt vált híressé a rajongók körében. A modellvasutak világában is népszerű, több gyártó is kínál méretarányos modellverziókat. A mozdony kulturális hatása is jelentős, mivel hozzájárult a vasúti technológia fejlődéséhez a hegyvidéki teherszállítás terén.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3,600 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 105 km/óra
Hossz 20,8 méter
Magasság 4,66 méter
Fékrendszer Légfékrendszer
Üzemanyag kapacitás 15,100 liter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD45T-2

Képek

Források: Wikipédia, Google