Történeti háttér és gyártás
Az EMD SD45T-2 egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki az 1970-es évek elején. A mozdonyt eredetileg a SP (Southern Pacific) és a DRGW (Denver and Rio Grande Western) vasúttársaságok igényeinek kielégítésére tervezték, amelyek hegyvidéki területeken történő szállításhoz kerestek megfelelő megoldást. Az SD45T-2 speciális kialakítású „alagútmotorokkal” készült, amelyek lehetővé tették a jobb hűtést alagutakban történő működés közben.
A gyártás 1972-ben kezdődött, és az EMD Illinois államban, az Egyesült Államokban található La Grange-i telephelyén zajlott. A mozdonyból összesen 247 darabot gyártottak, amelyeket főként a Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western vasúttársaságok szereztek be.
Technikai jellemzők
Az SD45T-2 egy dízel-mechanikus meghajtású mozdony, amely egy 20 hengeres, 3,600 lóerős dízelmotorral van felszerelve. Tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázában három hajtott tengely található. A maximális sebessége körülbelül 105 km/óra.
- Teljesítmény: 3,600 lóerő
- Hossz: körülbelül 20,8 méter
- Magasság: 4,66 méter
- Tengelytáv: 12,62 méter
- Fékrendszer: légfékrendszer
- Üzemanyag kapacitás: körülbelül 15,100 liter
Szolgálati történelem
Az EMD SD45T-2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok nyugati részén használták, ahol hegyvidéki szakaszok és alagutak nehezítették a teherszállítást. A Southern Pacific és a Denver and Rio Grande Western vasúttársaságok alapkészletét képezték, és jelentős szerepet játszottak a vasúti áruszállításban az 1970-es és 1980-as években.
A mozdonyokat azonban az 1990-es évek végén elkezdték kivonni a forgalomból, ahogy újabb és hatékonyabb modellek váltották fel őket. Néhány példány azonban még mindig működőképes, és különböző vasúttársaságoknál továbbra is szolgálatban áll.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár az SD45T-2 mozdonyok közül néhányat selejteztek, néhány példányt megőriztek múzeumi célokra. Az Egyesült Államok területén több vasúti múzeumban is megtekinthetők ezek a mozdonyok, amelyek így fontos történeti emlékként szolgálnak a vasúttörténet szerelmesei számára.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SD45T-2, közismert nevén „Tunnel Motor,” különleges kialakítása miatt vált híressé a rajongók körében. A modellvasutak világában is népszerű, több gyártó is kínál méretarányos modellverziókat. A mozdony kulturális hatása is jelentős, mivel hozzájárult a vasúti technológia fejlődéséhez a hegyvidéki teherszállítás terén.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3,600 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 105 km/óra |
Hossz | 20,8 méter |
Magasság | 4,66 méter |
Fékrendszer | Légfékrendszer |
Üzemanyag kapacitás | 15,100 liter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_SD45T-2
Képek
Források: Wikipédia, Google