SD9 (EMD) dízelmozdony

Az SD9 (EMD) dízelmozdony az 1950-es évek közepén mutatkozott be, jelentős előrelépést hozva a vasúti teherszállítás hatékonyságában és megbízhatóságában.

Történeti háttér és gyártás

A General Motors Electro-Motive Division (EMD) által gyártott SD9 dízelmozdony 1954-ben jelent meg, mint a korábbi modellek továbbfejlesztett változata. Az SD9 a hatékonyság növelése és a vasúti fuvarozás igényeinek kielégítése érdekében készült. Az 1954 és 1959 között gyártott mozdony az amerikai vasúti ipart szolgálta ki, de exportálásra is került. Az SD9-et különböző vasúttársaságok rendeltek meg, hogy kielégítsék mind az utasszállítás, mind a teherszállítás igényeit, és összesen 471 darab készült belőle.

Technikai jellemzők

Az SD9 egy dízel-hidraulikus meghajtású mozdony, amelyet a General Motors EMD használt sikeresen. Az SD9 kiváló teljesítménye a dízelmotorjának köszönhető, amely körülbelül 1,750 lóerőt biztosít. A tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengellyel rendelkezik. Ez a mozdony körülbelül 18 méter hosszú, magassága pedig 4,2 méter. A maximális sebessége 102 km/h körül mozog, ami megfelelő volt mind a teherszállító, mind az utasszállító feladatokhoz. Az SD9-erős kerékfékrendszerrel és elektromos vezérléssel lett felszerelve.

Szolgálati történelem

Az SD9 széles körben elterjedt az Egyesült Államokban és számos vasúttársaság alkalmazta. Találkozhattunk vele teherszállító vonatok élén, valamint kisebb állomásokon és ipari területeken is bevetették a sokoldalúsága miatt. Az idők során történt néhány modernizáció, de az SD9 bizonyította tartósságát és megbízhatóságát. Az 1980-as években kezdődtek meg a kivonások, de néhány felújított példány még ma is szolgálatban áll.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos SD9-es mozdony megőrzésre került és néhány múzeumban is megtekinthető. Például az Illinois Railway Museum gyűjteményében is található egy. Ezek a megőrzött példányok különleges nosztalgiautakon is rendszeresen részt vesznek, így a közönség közelebbről is megismerheti őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SD9-re gyakran hivatkoznak „Cadillac of Diesels” néven, ami a mozdonyok megbecsülését tükrözi a rajongók körében. Modellvasúti változatai is népszerűek a gyűjtők és a vasútrajongók között, számos gyártó készítette el különféle méretarányokban. Bár az SD9 nem szerepel kiemelt módon filmekben vagy könyvekben, jelenléte a vasúti kultúrában tagadhatatlan.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1954
Teljesítmény 1,750 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 102 km/h
Hossz 18 méter
Magasság 4,2 méter

Hivatkozások

EMD SD9 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google