SDP40F (EMD) dízelmozdony

Az SDP40F (EMD) dízelmozdony, az Amtrak első jelentős beruházása a dízelmozdonyok történetében, kulcsszerepet játszott a vasúti szállítás modernizálásában a 1970-es években.

Történeti háttér és gyártás

Az SDP40F egy dízel-elektromos mozdonytípus, amelyet az Electromotive Division (EMD) fejlesztett ki és gyártott a hetvenes években. A mozdony fő célja az volt, hogy kielégítse az Amtrak igényeit a távolsági személyszállítás területén. A gyártás 1973 és 1974 között zajlott, és ebben az időszakban összesen 150 darab készült.

Az Amtrak, amely 1971-ben jött létre, az Egyesült Államokban a személyszállítási szolgáltatásokat kívánta korszerűsíteni és egyesíteni, ezért szüksége volt új és megbízható járművekre. Az SDP40F-eket kifejezetten az Amtrak számára készítették, hogy erőteljes hajtóerőt biztosítsanak a távolsági vonatok számára.

Technikai jellemzők

Az SDP40F egy dízel-elektromos mozdony, amelyben egy nagy teljesítményű dízelmotor biztosítja a szükséges energiát az elektromos generátorok számára. A mozdony maximális sebessége 161 km/h volt, amely megfelelő a távolsági személyszállító vonatokhoz.

  • Teljesítmény: Az SDP40F 3000 lóerős teljesítménnyel rendelkezett, amely elegendő erőt biztosított a nehéz személyszállító vonatok vontatásához.
  • Tengelyelrendezés: A mozdony Co-Co tengelyelrendezéssel épült, amely hat tengelyt jelentett, három-három egymás után kapcsolt.
  • Méretek: A mozdony mintegy 20,83 méter hosszú volt, ami egy jelentős méretű dízelmozdony számára jellemző.
  • Fékrendszer: Légfékekkel szerelték fel, amelyek a modern vasúti követelményeknek megfelelően biztosították a biztonságos megállást.

Szolgálati történelem

Az SDP40F mozdonyok az Amtrak állományában álltak szolgálatba, és az Egyesült Államok különböző vonalain közlekedtek. Az első években megbízható teljesítményt nyújtottak, azonban idővel problémák merültek fel a futómű stabilitásával kapcsolatban, különösen a szélesívekben történő közlekedés során.

A problémák következtében az Amtrak fokozatosan kivonta az SDP40F mozdonyokat a forgalomból az 1980-as évek elejére, és helyettük újabb, megbízhatóbb típusokat szerzett be. Ennek ellenére az SDP40F-ek közül több is átalakításra került és más vasúttársaságokhoz került.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SDP40F mozdonyok közül néhány megőrzésre került, bár az eredeti formájukban kevés maradt fenn. Egyes példányokat más vasúttársaságok modernizáltak és átalakítottak, ezért a klasszikus SDP40F-ek museális vagy nosztalgia vonatokban való megjelenése ritka. Az Amtrak Heritage Collection keretében azonban néhány múzeumban megtekinthetők.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SDP40F mozdonyok a vasúti rajongók körében népszerűek lettek, különösen az Egyesült Államokban. A mozdonyok több modellvasúti gyártó termékkínálatában is megjelentek, és különböző méretarányokban érhetőek el. Mivel az SDP40F az Amtrak jellegzetes járműve volt a hetvenes években, sok vasúttörténeti alkotás és kiállítás is reflektál a típusra.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 161 km/h
Tengelyelrendezés Co-Co
Hossz 20,83 méter

Hivatkozások

EMD SDP40F Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google