SECR E class gőzmozdony

A SECR E class gőzmozdony a 20. század elején tűnt fel, és megbízhatóságával, valamint hatékonyságával hamar a brit vasutak egyik alappillérévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A SECR E osztályú gőzmozdonyok a South Eastern and Chatham Railway (SECR) számára készültek 1906-ban. A mozdonyok tervezését Harry Wainwright, a SECR főmérnöke felügyelte. Az E osztályt kifejezetten a SECR igényeinek kielégítésére fejlesztették ki, hogy javítsák a vasúti szolgáltatások hatékonyságát és megbízhatóságát. Az E osztályú mozdonyok főleg személyszállító vonatok vontatására készültek.

Technikai jellemzők

A SECR E osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak, jellemző tengelyelrendezésük pedig 4-4-0 volt. Az ilyen típusú elrendezésű mozdonyok stabilitást és megfelelő sebességbeli teljesítményt nyújtottak. Ezek a mozdonyok képesek voltak akár 105 km/h sebesség elérésére, ami akkoriban tekintélyes teljesítménynek számított. A mozdonyok hossza körülbelül 15 méter volt, és képesek voltak több tucat utast szállítani a mögéjük kapcsolt kocsikban.

Szolgálati történelem

Az SECR E osztályú mozdonyai főleg az angliai délkeleti régióban üzemeltek. Széles körben alkalmazták őket a személyszállító vonatok vontatására, de időnként tehervonatokkal is közlekedtek. Szolgálati idejük alatt megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak. A mozdonyokat az 1920-as évek végéig használták aktívan, majd az újabb típusok megjelenésével fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs tudomásunk megőrzött, működőképes SECR E osztályú mozdonyról. Az ilyen típusú mozdonyok sajnos nem maradtak fenn, így a vasúti rajongók és a történelem iránt érdeklődők csak archívumokban és történeti könyvekben találkozhatnak velük.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E osztályú mozdonyokat nemcsak a vasúti szolgáltatások hatékonyabbá tételére használták, hanem ikonikus képviselői voltak a brit vasúti aranykornak. Bár közvetlen kulturális hatásuk kevésbé ismert, a vasúti modellezők körében sokáig népszerűek voltak, és több modellvasúti gyártó is készített méretarányos változataikat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 15 méter

Hivatkozások

SECR E class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google