SECR L class gőzmozdony

A SECR L class gőzmozdony a 20. század elején fontos szerepet játszott Anglia vasúti közlekedésében, mivel megbízhatósága és teljesítménye révén jelentős mértékben hozzájárult az ipari és kereskedelmi fejlődéshez.

Történeti háttér és gyártás

A SECR L osztályú gőzmozdonyokat a South Eastern and Chatham Railway (SECR) megbízásából gyártották az Egyesült Királyságban. A mozdonyok tervezése és építése a korabeli nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok iránti igényeknek volt köszönhető. Különösen az elővárosi és nagysebességű vonatok húzására tervezték, hogy növeljék az utasszállítás hatékonyságát és gyorsaságát.

Az első példány 1914-ben készült el, a gyártást a világháborús időszak is befolyásolta. Az L osztályú gőzmozdonyokat kifejezetten a brit vasutak számára tervezték, és nem exportálták más országokba. A teljes gyártási időszakban összesen 22 darab ilyen mozdony készült.

Technikai jellemzők

Az SECR L osztályú gőzmozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezésűek, amely egy igen elterjedt konfiguráció volt abban az időszakban. A mozdonyok gőzmeghajtásúak, amely az akkoriban megszokott kazán- és dugattyús rendszert használta hajtóműként.

  • Maximális sebesség: Kb. 90 km/h
  • Hossz: 17,5 méter
  • Tömeg: 64 tonna
  • Vízkapacitás: 3000 gallon
  • Kazánnyomás: 180 psi

A mozdonyokat standard, kézi vezérlésű fékrendszerrel látták el, és nem rendelkeztek modern kényelmi felszereltségekkel, mint például légkondicionáló vagy automata ajtók.

Szolgálati történelem

Az SECR L osztályú gőzmozdonyokat főként az Egyesült Királyság délkeleti részén használták, különösen az SECR vonalain. Fő feladatuk az elővárosi és gyorsvonati szolgáltatások biztosítása volt. Az L osztályú mozdonyokat az 1930-as évek végétől kezdték fokozatosan kivonni a forgalomból, ahogy a dízel és elektromos mozdonyok egyre inkább átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyetlen SECR L osztályú mozdony sem maradt meg napjainkban eredeti formájában. A legtöbb példányt selejtezésre és szétbontásra ítélték a korszerűbb vasúti járművek megjelenése és a technológiai fejlődés miatt.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az SECR L osztályú mozdonyok nem maradtak fenn, modellezők körében mégis népszerűek, és elérhetők különféle méretarányos modellek formájában. Ezek a mozdonyok a viktoriánus és Edward-kori brit vasutak egyik emblematikus típusának számítanak. Továbbá, a vasúttörténeti rajongók körében is gyakran említik őket, mint egy letűnt kor egyik szimbólumát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SECR_L_class

Képek

Források: Wikipédia, Google