Történeti háttér és gyártás
A SECR L osztályú gőzmozdonyokat a South Eastern and Chatham Railway (SECR) megbízásából gyártották az Egyesült Királyságban. A mozdonyok tervezése és építése a korabeli nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok iránti igényeknek volt köszönhető. Különösen az elővárosi és nagysebességű vonatok húzására tervezték, hogy növeljék az utasszállítás hatékonyságát és gyorsaságát.
Az első példány 1914-ben készült el, a gyártást a világháborús időszak is befolyásolta. Az L osztályú gőzmozdonyokat kifejezetten a brit vasutak számára tervezték, és nem exportálták más országokba. A teljes gyártási időszakban összesen 22 darab ilyen mozdony készült.
Technikai jellemzők
Az SECR L osztályú gőzmozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezésűek, amely egy igen elterjedt konfiguráció volt abban az időszakban. A mozdonyok gőzmeghajtásúak, amely az akkoriban megszokott kazán- és dugattyús rendszert használta hajtóműként.
- Maximális sebesség: Kb. 90 km/h
- Hossz: 17,5 méter
- Tömeg: 64 tonna
- Vízkapacitás: 3000 gallon
- Kazánnyomás: 180 psi
A mozdonyokat standard, kézi vezérlésű fékrendszerrel látták el, és nem rendelkeztek modern kényelmi felszereltségekkel, mint például légkondicionáló vagy automata ajtók.
Szolgálati történelem
Az SECR L osztályú gőzmozdonyokat főként az Egyesült Királyság délkeleti részén használták, különösen az SECR vonalain. Fő feladatuk az elővárosi és gyorsvonati szolgáltatások biztosítása volt. Az L osztályú mozdonyokat az 1930-as évek végétől kezdték fokozatosan kivonni a forgalomból, ahogy a dízel és elektromos mozdonyok egyre inkább átvették a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos egyetlen SECR L osztályú mozdony sem maradt meg napjainkban eredeti formájában. A legtöbb példányt selejtezésre és szétbontásra ítélték a korszerűbb vasúti járművek megjelenése és a technológiai fejlődés miatt.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az SECR L osztályú mozdonyok nem maradtak fenn, modellezők körében mégis népszerűek, és elérhetők különféle méretarányos modellek formájában. Ezek a mozdonyok a viktoriánus és Edward-kori brit vasutak egyik emblematikus típusának számítanak. Továbbá, a vasúttörténeti rajongók körében is gyakran említik őket, mint egy letűnt kor egyik szimbólumát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SECR_L_class
Képek
Források: Wikipédia, Google